יוגה להריון ולאחר לידה

למה יוגה בהריון? תרגול יוגה בזמן ההיריון מיטיב עם האישה לכל אורך ההיריון, מלווה אותה בלידה עצמה ולאחריה: מחזק את הגוף ומכין אותו ללידה, משחרר מתח בגוף ובנפש, משפר ומונע כאבים ותופעות שכיחות בהריון ותורם לתחושה של קלילות ועוצמה.

היוגה היא תורה רחבה ומקיפה מאוד הכוללת בתוכה התייחסות לכל רובד בקיום שלנו ולכל שלב משלבי החיים, וביניהם גם הריון ולידה.

על אף שבכתבים הקלאסיים אין בד"כ איזכור לתרגול בזמן הריון, והיוגה במקורה היתה תורה שכוונה לסלול דרך להארה, יושמה ע"י גברים והועברה בע"פ באופן פרטני ממורה לתלמיד, ברור לגמרי מאופיה הכוללני של היוגה שהיא מתייחסת לפן הנשי, והכלים שלה לחדד ולהשקיט את התודעה טומנים בחובם ידע רב ועוצמות הקשורות לשלב כל כך משמעותי כמו התהוות חיים חדשים.

האנרגיה הנקבית

בנוסף, כתבים טנטריים עתיקים, מייחסים משמעות רבה לאנרגיה הניקבית שיש בכל אחד מאיתנו, לעוצמתה, לפוטנציאל היצירה הטמון בה ולאופן שבו יכול האדם (גבר או אישה) לפעול לטובת מיצוי ואיחוד שני סוגי האנרגיה: הזכרית והניקבית.

עם גדילתה של היוגה והגעתה למערב, וכחלק מהיותה תורה חיה, ההולכת ומתפתחת עם השנים בהתאם לצרכים ולאורח החיים של המתרגל/ת,  נוצרה מחדש מודעות אל גוף האישה והתהליכים המתקיימים בו, והתפתח תרגול המתמקד בניצול הפוטנציאל הטמון ביוגה עבור תקופת חיים זו של הריון ולידה.

תרגול שהשתכלל והתחדד עם השנים, וכיום נודעת לו חשיבות רבה.

להחזיר את האיזון

תקופה זו של הריון ולידה, היא תקופה של שינויים רבים, מרחיקי לכת שקורים בזמן קצר ובעוצמה רבה, בכל רמה בקיום שלנו: מבחינה פיסית, הורמונאלית, אנרגטית ומנטלית.

מבחינה פיסית
, בזמן ההריון הגוף נושא משקל עודף שיוצר עומס רב על השרירים והמפרקים. הגוף שלנו משתנה במהירות ויוצא מהפרופורציות הרגילות שלו.

מבחינה הורמונלית
, אנחנו חוות שינויים דרמטיים בעקבות הורמונים המופרשים מהשחלות ומהשיליה, שתפקידם בעיקר לרכך את רקמות החיבור ולהגמיש את המפרקים והשרירים כדי להכין את הגוף להתרחבות הצפויה בהריון וללידה, מה שגורם לפעמים לתופעות לוואי שונות ומשפיע כמובן על שינויים במצבנו הנפשי.

מבחינה מנטלית
, הראש עסוק בניסיון להסתגל לשינויים הדרמטיים וטרוד בתהיות, ציפיות וחששות מהלידה המתקרבת וביחד עם שאר השינויים יוצר לעיתים תחושות של בלבול ופיזור.
אנחנו יוצאות מאיזון בכל מובן אפשרי, וכאן בדיוק נכנסת היוגה לתמונה.

למה יוגה?

תרגול יוגה בזמן ההיריון מיטיב עם האישה לכל אורך ההיריון, ממש מתחילתו ועד סופו, בלידה עצמה ולאחריה. (כשם שהוא מיטיב עם כל מי שמתרגל מתוך קשב, בכל תקופת חיים)

היוגה מחזקת ומכינה את גוף האישה ללידה, ומאפשרת לה להתכונן מבחינה רגשית ומנטלית ע"י הקשבה עמוקה לצרכי גופה המשתנה.

התרגול מאפשר להתחבר ולהקשיב לנשימה כדי שתהיה יעילה לאורך ההריון ובמהלך הלידה. תרגול יוגה שגרתי בזמן ההריון עוזר בשיפור ומניעה של תופעות שכיחות בהריון כמו: החלשות שרירי רצפת האגן, כאבי גב, נוקשות בשכמות, בחילות, צרבות, בצקות וקוצר נשימה, ומלווה את האישה גם במהלך הלידה.

התרגול לאורך ההריון משפיע גם על התקופה שלאחר הלידה ומאפשר החלמה מהירה יותר של שרירי קרקעית האגן והרגשה כללית טובה יותר.

יוגה אחרי לידה

בתקופה שלאחר הלידה, תרגול היוגה מתמקד בשיקום וחיזוק שרירי קרקעית האגן ובעקבותיהם שרירי הבטן, בשחרור מתח מפלג הגוף העליון, בהפגת עייפות ולחץ נפשי הנוצרים בעקבות המצב החדש, ובהחזרתו של הגוף, לאט ובהדרגה למצב של חוסן, שלווה ואיזון.

יותר מהכל, ובכל תקופת חיים, היוגה מכוונת להתבונן ולקבל את המציאות המשתנה כל הזמן ומלמדת כיצד להיות מאוזנים ויציבים יותר נוכח השינויים הבלתי פוסקים בחיינו.
על אחת כמה וכמה, נכון הדבר בתקופה ברוכת שינויים רבים כל כך כמו תקופת ההריון והלידה.
:yoga3:

שיעורים פרטיים להריון ולאחר לידה – מתקיימים לאורך כל השבוע בשעות גמישות ובתאום מראש.

:bred: בנוסף מתקיימים לאורך השבוע שעורי יוגה בקבוצות וגם שיעורים פרטיים

ליצירת קשר



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים