כשהרצון שבע

1 בינואר, 2012 מאת ליאת

עתות של סוף שנה ושנה חדשה, שולחות אותנו בדרך כלל אוטומטית להביט לאחור, לאמוד ולמדוד את הדרך שעשינו.

בעקבות המבט הרחב הזה על תקופת זמן שלמה אנחנו נוטים להסיק מסקנות ולסכם סיכומים של השנה שעברה, כדי שנוכל להציב את עצמנו שוב על קו הזינוק לקראת השנה הקרובה וכמו לפתוח דף חדש ולהתחיל שוב מהתחלה.

כשאני מסתכלת על השנה שהשארתי מאחור, אני רואה שנה של המון שינויים ופריצות דרך, אבל המונח המשמעותי ביותר שאני סוגרת איתו את השנה ולוקחת איתי לשנה החדשה הוא שביעות רצון.

173765276_kdLaZUSj_c

דימוי יפה שקראתי אומר: שכדי להימנע מכניסת קוצים לכפות הרגליים, אין צורך לכסות את כל העולם בסוליית נעליים, מספיק לכסות את כפות הרגליים שלנו.

ואותו הדין תקף גם לגבי האושר שלנו: כדי להיות מאושרים, אין לנו צורך להשיג את כל הדברים שאנחנו רוצים, אלא רק להיות מרוצים ממה שכבר יש לנו.

סנטושה – שביעות רצון ביוגה

שביעות רצון (סנטושה) היא אחד העקרונות הבולטים ביוגה ומהווה חלק משמונת שלבי היוגה המרכזיים.

נאמר שמתוך שביעות רצון ניתן להגיע לאושר עילאי (יוגה סוטרות לפטנג'לי 2.42), ואכן כולנו רוצים להיות מאושרים ומחפשים את האושר כל הזמן.

יש המחפשים לחוות אותו באמצעות כסף, מין, חיי משפחה, אוכל, חפצים יפים – בסופו של דבר, אדם מאושר הוא זה שחווה שביעות רצון בחייו.

כשאנחנו רוכשים משהו חדש, אנחנו חווים תחושה של אושר זמני ונדמה לנו שהאושר הזה נגרם באמצעות אותו אובייקט חדש.

למעשה, האושר שאנחנו חווים נובע מכך שלפרק זמן קצוב, אנחנו פשוט לא משתוקקים לשום דבר, אנחנו שבעי רצון – או במילים אחרות הרצון שלנו שבע.

מכאן שאושר פנימי אמיתי (אננדה :smile: ) נובע מהיכולת לשחרר את ההשתוקקות שלנו לדברים.

המטרה – איזון

כשאנחנו שבעי רצון, אין לנו דחף מיוחד להשיג משהו או צורך להגיע לאנשהו ואנחנו פנויים להתמקד במה שכבר יש לנו ברגע זה ולהכיר עליו תודה.

כמובן שגם כשאנחנו שבעי רצון, עדיין יש לנו רצונות, מטרות ויעדים שמניעים אותנו לפעול ולהתקדם, אבל יש לנו בו זמנית גם יכולת להיות מסופקים ממה שיש לנו – גם אם עדיין אין לנו את כל מה שאנחנו רוצים.

בעיני, כמו תמיד, מדברת היוגה על איזון שאנחנו צריכים למצוא בין המוטיבציה שלנו לפעול לטובת המטרות שלנו ובין היכולת להיות שבעי רצון מהתוצאות.

7 עצות למאושרים מתחילים

כדי לתת לכם כיוון כללי להתחיל ממנו, ריכזתי עבורכם כמה עקרונות התנהלות בסיסיים ע"פ היוגה שיבטיחו לכם חיים מאושרים יותר עם הרבה פחות מאבקים:

1. התבוננו בחייכם ונסו לקבל תמונה מהימנה וכנה ככל שתוכלו על מצבכם הנוכחי, מבלי לייפות את המצב ובלי להחמיר איתו – היכולת להתקדם מתחילה בהבנת  מיקומכם ברגע זה.

2. בצד השאיפות שלכם והצבת מטרות חדשות, נסו לקבל באהבה ובסלחנות את המצב שלכם בחיים (לא חשוב באיזה תחום) ונסו לשחרר את עצמכם מרגשות של כעס ואשמה – ככל שתמהרו לקבל את פני הדברים בהווה כך תוכלו לזרז את התקדמותכם ממנו.

3. חיזרו כמה פעמים ביום, בלב או בקול על המשפטים:

- אני מקבל/ת בהבנה את מצב הדברים בחיי כפי שהוא
- אני משחרר/ת ממני רגשות שליליים ותחושות לא נעימות

זיכרו – ככל שתמנעו מחזרה בראש על מחשבות שליליות ותמלאו את התודעה שלכם ביותר מחשבות חיוביות, תהיה לכך השפעה ישירה על איכות חייכם.

4. הקדישו כמה דקות בכל לילה לפני השינה להודות על 10 דברים חיוביים שקרו במהלך היום ואימרו עליהם תודה בלב – הגוף ומצב הרוח שלכם יגיבו מיידית בהתאם בתחושה של רוגע וסיפוק גדולים יותר.

5. עירכו עם עצמכם ניסוי: בכל פעם במהלך היום שעוברת לכם בראש מחשבה שלילית ומעכירה נסו לטפח מחשבה הפוכה ולומר בראש מחשבה חיובית הקשורה לאותו הנושא.
(גם אם זה נשמע לכם קישקוש מופרך, אל תייחסו לזה רצינות גדולה מידי ופשוט התייחסו לזה כאל משחק, מה יש לכם להפסיד?? :smile: )

6. כשמישהו מרגיז אתכם או מתנהל לא לרוחכם או כשיש מצב שלא נעים לכם, במקום לנסות לשנות את מה שקורה בחוץ, נסו להתמקד באפשרויות הבחירה שלכם ובמה שאתם יכולים לעשות בעניין.
כך תחסכו זמן ואנרגיה יקרים בניסיון לשנות את מה שמימלא לא בשליטתכם, ותתמקדו בדבר היחיד שאתם יכולים לעשות – לבחור מה אתם עושים מול המצב.

7. ולסיום: זיכרו שתהליכים אמיתיים ועמוקים לוקחים זמן של למידה והפנמה, אז היו סבלניים ותנו לעצמכם זמן ללמוד ולתרגל – אני מבטיחה לכם שהתוצאות יבואו מוקדם ממה שציפיתם.

מאז התחלתי ליישם עקרונות אלה ואחרים, השתנו חיי לבלי היכר ובכל יום אני עדיין לומדת כיצד לשפר את מיומנות השימוש בהם בחיים. ואם גם לכם יש מחשבות או מסקנות בעניין, אשמח מאוד לשמוע.
ליצירת קשר לשעור ניסיון חינם



נושאים: מקורות היוגה | 1,479 תגובות »

1,479 תגובות

  1. מאת משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    תודה.



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים