לעבור את החורף בשלום

1 בפברואר, 2012 מאת ליאת

החורף בעיצומו, ועם הימים הגשומים והלילות הקרים מגיע גם גל תופעות לוואי ומחלות שפוגעות בבריאותינו ובאיכות החיים שלנו.
איך לחזק את מערכת החיסון שלנו? איך לשמור על חום הגוף ולהימנע מנוקשות באיברים? איך לשמור את דרכי הנשימה נקיות ופתוחות?
במאמר הבא, תוכלו לקרוא על הדרכים הפשוטות והמהנות להגן על הגוף בחורף.

לא במקרה, אנשים שמתרגלים יוגה לאורך שנים נראים צעירים יותר ובאופן כללי מרגישים טוב יותר גם בגילאים מבוגרים מאוד – הם פשוט בריאים יותר והגוף שלהם שמור היטב מבפנים ומבחוץ.

כמה ממורי היוגה הגדולים כמו ב.ק.ס איינגר שבגיל 94 עדיין מתרגל תנוחות מדהימות או פטהבי ג'ויס שלימד עד גיל מופלג ונפטר לא מזמן בן 96 הם הוכחה לעובדה שהיוגה מחסנת ומשמרת את הגוף שלנו בריא לאורך זמן.

במיוחד עכשיו בחורף, תרגול ותחזוק נכון של הגוף משפיע באופן משמעותי ביותר על עוצמתן ותכיפותן של שלל מחלות ותופעות החורף ולרוב מונע אותן לחלוטין.

אני עצמי יכולה לספור על כף יד אחת את מספר הפעמים שחליתי בעשור האחרון שבו אני מתרגלת, דבר שלפני כן היה תופעה עיקבית ומטרידה של שפעות תכופות והתקררויות ממושכות בכל חורף.

להלן כמה מהדרכים הזמינות והיעילות ביותר המסייעות למנוע תופעות חורף שכיחות ועוזרות לנו להישאר בריאים ומלאי חיוניות גם בחורף:

חימום, תנועה ופתיחה של הגוף

אחד מסימני החורף הבולטים, ובמיוחד בחורף הנוכחי הוא הקור והשפעתו עלינו.
לקור יש השפעה מכווצת ומקשה, אי לכך כשקר בחוץ, איברי הגוף שלנו נוטים להתכווץ ולהיות נוקשים יותר.

אנחנו נוטים להרגיש תפוסים יותר, מרגישים פעמים רבות עייפות וכבדות כללית ויש לנו בגדול הרבה פחות מוטיבציה לזוז ממקום למקום.

כדי לא לאבד חום הגוף נוטה להיסגר פנימה, הכתפיים נשמטות ומתכווצות כלפי מעלה ונטיית הגוף הטבעית היא להתכרבל ולהיסגר, מה שבתורו מחריף אף יותר את תחושת הנוקשות הכללית בגוף ובנפש.

לכן, במיוחד בחורף, להנעה של הגוף יש חשיבות גדולה: תנועה של איברי הגוף יוצרת אנרגיית חום פנימי בגוף, ולחום עצמו יש נטיה להרחיב לרכך.

תנועה יומיומית סדירה היוצרת חום, מרככת את השרירים ומשמנת את המפרקים ופותחת מחדש מרחבים פנימיים בגוף: מרחב בין המפרקים, מרחב בבית החזה ובגב העליון, זרימת הדם בגוף משתפרת ואיתה זרימת החמצן לאיברי הגוף.

לכן מומלץ בחום להניע את איברי הגוף בכל יום, ובחורף במיוחד: פעילויות כמו הליכה, הנעה של כפות הרגליים והבהונות, מעוררת את זרימת הדם ברגליים ומחממת אותן.
סיבובי כתפיים לפנים ולאחור והנעת מפרקי הירך, מחממות את הגוף באופן מיידי ומשפרות בו את זרימת הדם וטווח התנועה, סביר להניח שתרגישו מייד קלילים ופתוחים יותר.

חיזוק מערכת החיסון

כפי שציינתי קודם, לקור יש השפעה מכווצת ומאטה, לכן, זרימת הדם שלנו מואטת כשקר וכך גם זרימת החמצן בגוף, חילוף החומרים כולו מאט והגוף מספק פחות טוב חמצן לתאים וגם סילוק הפסולת מתרחש לאט יותר ופחות טוב.

מכיוון שהיכולת של הגוף לסלק פסולת פוחתת, נוטים להצטבר יותר רעלים בגוף, מה שבין היתר מחליש את מערכת החיסון וגורם לנו להיות רגישים וחשופים יותר למחלות, במיוחד באיזורים הקשורים למערכת הנשימה.

תרגול נכון סדיר של הגוף והנשימה, תורם להאצת חילוף החומרים ומאפשר הספקת חמצן טובה יותר וסילוק רעלים מהיר יותר מהגוף.

יתרה מזאת, מכיוון שבחורף מערכת הנשימה רגישה, הפסולת נוטה להצטבר בצורת ליחה וגודש בדרכי הנשימה, תרגילי נשימה מנקים את דרכי הנשימה מליחה, מחזקים את הסרעפת ושרירי הבטן ויוצרים חום שממריץ את זרימת הדם בגוף.

בעקבות כל אלה, הגוף מצליח להשיב לעצמו את האיזון שבין הספקה נכונה של חומרי הדלק שתומכים בו ומזינים אותו ובין הרחקת הפסולת החוצה, מה שמאפשר למערכת החיסון להתחזק ולבלום מחלות שונות לפני התפרצותן.

ניקוי פסולת מהגוף

היוגה מייחסת חשיבות רבה לתרגול הנשימה שלנו ושליטה בה.
הנשימה קשורה ישירות למצב התודעה שלנו ומהווה חוליה מקשרת בין מצבנו הפיזי ומצבנו האנרגטי ולכן משפיעה באופן ישיר על כל המערכות שלנו: פיזית, אנרגטית, נפשית ומנטלית.

בחורף, הגוף שלנו נוטה לייצר יותר ליחה שמצטברת בדרכי הנשימה שלנו וחוסמת אותם, ואיברי הנשימה שלנו (הנחיריים, הסינוסים, הריאות) פעמים רבות סתומים וחסומים, וכך גם הערוצים האנרגטיים בגוף.

תרגול עקבי של הנשימה, במיוחד בחורף, מנקה את הגוף באופן קבוע מפסולת, פותח את הנחיריים וכל מערכת הנשימה ומאפשר לנשימה לזרום בחופשיות.

ביחד עם דרכי הנשימה הפיזיות מתנקים גם הערוצים האנרגטיים בגופנו מחסימות שונות ומתאפשרת זרימת אנרגיה תקינה בגוף.

תרגול נשימה סדיר שוטף את המוח בהמון חמצן טרי ובהתאם לכך גם מנקז החוצה הרבה יותר פחמן דו חמצני ושאר רעלים שמצטברים בגוף.

השילוב בין תנועת הגוף ותנועת הנשימה ביוגה, מחזיר את הגוף והנפש לאיזון ותורם באופן משמעותי להנעה וניקוי פסולת החוצה מהגוף.

רגיעה והפחתת מתחים

אורח החיים המודרני מביא אתו לא מעט לחץ נפשי שגובה מחיר ממערכת החיסון שלנו. הורמוני סטרס מונעים את יצירתם של תאי דם לבנים, ומקשים על המערכת החיסונית להגן על הגוף שלנו מפני מחלות.

תנוחות היוגה משפיעות ישירות על מערכת העצבים שלנו ומרגיעות אותה, התודעה והנפש הופכות שקטות יותר ומעודדות את מערכת החיסון לתפקד במלוא עוצמתה.

תזונה נכונה

אל כל אלה מצטרף כל מה שאנחנו מכניסים אלינו לגוף – להלן התזונה שלנו.

- בחורף במיוחד מומלץ להימנע ממזונות עתירי סוכר שמחבלים בכדוריות הדם הלבנות.

- להקפיד לאכול הרבה ירקות, פירות, אגוזים וקטניות ולהרבות במזונות בעלי השפעה מחממת שמתאימים לצריכה בחורף כמו ג'ינג'ר, קינמון, ירקות שורש ובמיוחד הכתומים שבהם.

- להימנע ממזונות שיוצרים ליחה כמו מוצרי חלב פרה, בוטנים, סוכרים פשוטים וקמח לבן.

- לדאוג להספקה טובה של ויטמין C ו- D שמחזקים את מערכת החיסון, ולשלב בתזונה מזונות שעוזרים לגוף להילחם בחיידקים כמו שום, כורכום ושמן קוקוס.

- לצמצם את כמות החיידקים איתם מערכת החיסון צריכה להתמודד ע"י פעולות פשוטות כמו שטיפת ידיים לפני ארוחות ואיוורור החדר.

- לשלב שימוש בצמחים הידועים כיעילים בטיפול ומניעה של מחלות חורף כמו: אכיניצאה, קמומיל, מרווה ופרופוליס.

סיכום

בסופו של דבר, היכולת להשפיע לטובה על הגוף שלנו קשורה בשלושה מישורי פעולה:

ניקוי ופינוי כל מה שמיותר לנו בגוף, הפחתה של הכנסת פסולת (פיזית, נפשית ומנטלית) ושאר חומרים שמחלישים את המערכת שלנו, והגברה והעצמה של כל הטוב שכבר יש בתוכנו.

כשאנחנו פועלים בשלושת המישורים האלה באופן עקבי, אנחנו פשוט בריאים יותר בכל הרמות.

חורף חמים ובריא שיהיה לנו. :flrr:

ליאת, יוגה ברעננה

נושאים: תרגול | 1,201 תגובות »

1,201 תגובות

  1. מאת בשמת :

    :flrr:



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים