מה אומרים על היוגה

24 באפריל, 2012 מאת ליאת

על מה ולמה עולם היוגה סוער בחודשים האחרונים? מה אומרים כל המתנגדים והנצים? ולמה אף על פי כן ולמרות הכל, היוגה שלי היא אהבת חיי? אחרי ששתקתי בקושי עד כה, החלטתי שהגיע הזמן לבטא מה אני חושבת בעניין.

נו?! שמעת מה אומרים על היוגה??

בחודשים האחרונים עולם היוגה רוחש כולו כמרקחה, בעקבות כמה התרחשויות שמטבען עושות גלים, הגלים מטבעם עושים גלים גדולים יותר, והגלים הגדולים יותר תפקידם לעורר הדים ורושם עצומים אף יותר מגובה הגלים הגבוהים יותר. :silly:

כתוצאה מכך, אני מקבלת לאחרונה במייל הודעות ומסרים מכל מי שאי פעם הכיר אותי ושמע שאני מורה ליוגה: זה כולל חברים, תלמידים, מכרים רחוקים, ואפילו בן זוג לשעבר שחצה את מדבר הנתק שבינינו כדי ליידע אותי בהתרחשויות. הנוסח הכללי של כל ההודעות היה דומה:
נו?! קראת מה כותבים על היוגה?? מה יש לך להגיד על זה??

אז אחרי שתיקה (יחסית) ארוכה, שבה העדפתי לא להתייחס לפרובוקציה התורנית, החלטתי לשבת ולכתוב מנקודת המבט האישית לגמרי שלי, מה אני מרגישה בעניין.

מהומה על מה?

אז מה בעצם קרה? נחשפה פרשיה אודות אחד ממורי היוגה הבכירים בעולם ובעקבותיה הוא הואשם בגין כמה עבירות לא נעימות החל בקיום יחסי מין עם כמה תלמידות ועובדות שלו, השהה כספי פנסיה שהבטיח לעובדיו עוד כהנה וכהנה.

בעקבות חשיפת הגילויים האלה, החל גל היסטרי של כתבות מזועזעות שמטרתן לזעזע ולנפץ את התדמית השלווה והטהורה לכאורה של עולם היוגה.

כותביהן של הכתבות (ובראשם ווילאם ברוד – הכתב המדעי של הניו יורק טיימס ומתרגל יוגה ותיק) מכירים את העיקרון החשוב ביותר בעיתונות והוא לעשות כותרות: כלומר לפרסם משהו שקודם כל ימשוך קהל גדול לפתוח ולקרוא, אחריו מגיעים בסדר יורד: לדייק ולכתוב משהו בעל משמעות.

ואכן בכישרון רב מסקרות הכתבות את הפרשיה הלא מוסרית בהחלט ועל הדרך יוצאות למסע צלב כנגד היוגה באשר היא, במטרה להציל את העולם:

אם לתמצת מאוד טוען ברוד בכתבתו: שביוגה אפשר גם להיפצע, שלא כל האנשים שעוסקים ביוגה הם ישרים ושיש בעולם היוגה גם שרלטנות (מזעזע נכון? :sideways: ), היוגה לא תמיד אירובית כמו שהיא מנסה להציג את עצמה, יוגה לא מרזה ובאופן כללי, כשהיוגה לא מתורגלת נכון בהתאם לצרכי המתרגל היא יכולה להזיק.

לשים את האצבע

חשוב להבהיר: אני בהחלט לא מצדיקה או מזדהה עם מעשיי השרלטנות שנחשפו, ואני גם בהחלט חושבת שבעולם היוגה (כמו בכל תחום אחר בחיים שבו מעורבים אנשים), קיימים חסרונות, אגו, מניפולציות ושרלטנות.

אני גם לא רוצה שתסתמכו רק על הסיפור בגרסה שלי, ולמרות שתיארתי כאן למעלה את תמצית הדברים, המעוניינים לקרוא בהרחבה על המקרה מוזמנים לעיין בכתבה מעיתון הארץ שמסקרת את הנושא ועוד אחת מהניו יורק מגזין ועוד אחת מהוושינגטון פוסט, ועוד אחת ממגזין מטקסס (גלים גבוהים כבר אמרנו?).

ככותבת פוסטים ומאמרים בעצמי, אני יודעת כמה חשוב ליצור כותרת שתמשוך אנשים לקרוא את דבריי, אבל על האובססיה שלי לדיוק עוד לא השתלטתי, וכשנשפכות כל כך הרבה מילים שמסעירות ומשפיעות על אנשים, על משהו שיכול היה להתמצות במשפט אחד ולסכם את הכל, הדברים נראים לי כמהומה רבה על לא דבר .

בכתבה מעיתון הארץ שהבאתי כאן למעלה, אומרת הכותבת: "מתרגלים ותיקים נוטים לומר שהיוגה השפיעה עמוקות על חייהם, אבל כשהם נדרשים לשים את האצבע על אופני ההשפעה המדוייקים – רבים מתקשים להסביר אותם."

כמי שרואה בעצמה אחת מאלה "שהיוגה השפיעה עמוקות על חייהם" וכמי שמלווה כבר שנים, אחרים שהיוגה משפיעה עמוקות על חייהם, עבורי האמירה הזאת לא לגמרי מדויקת.

לפעמים בתחילת הדרך, מתרגלים מתחילים חשים בשינוי לטובה בחייהם ועדיין לא יודעים בדיוק להגדיר במה הוא מתבטא, וזאת בעיקר מכיוון שביוגה כמו בחיים, התרגול מחלחל לכל תחומי החיים ולפעמים השינוי מתבטא דווקא ברמות המעודנות והחמקמקות יותר של חיינו, אבל מתרגלים וותיקים, במשך הזמן, בהחלט יודעים לשים את האצבע ולומר איך היוגה השפיעה עליהם, מה השתנה בגופם ובמצבם הפיזי, מה השתנה במצבם הנפשי והמנטלי ואיך השתנתה גישתם לחיים ויכולות ההתמודדות שלהם בשלל מצבים.

הם יודעים לשים את האצבע, כי הם יכולים להשוות את מצבם בעקבות תרגול מתמשך לעומת מצבם לפני שתרגלו יוגה – ולרוב השינויים הם מרחיקי לכת.

מיליארד יוגים לא טועים

כמו מורים שונים ליוגה שהגיבו לכתבה הנ"ל, גם אני חושבת שהמוניי מתרגלי יוגה בעולם, לא צריכים את המדע שיגיד להם אם היוגה טובה להם או לא.

הם לא זקוקים למדע שיספר להם אם היוגה מאפשרת להם לנשום טוב יותר, הם לא זקוקים למדע שיקבע עבורם אם היוגה הקלה ואף העלימה כליל את בעיות הגב שלהם.

מי שמתרגל את היוגה נכון באופן שמתאים לו, לא זקוק למדע כדי לדעת שהגוף שלו הפך חזק, גמיש ומלא חיוניות הרבה יותר ממה שהיה לפני שהחל לתרגל – הוא לא זקוק למדע, כי הוא פשוט חווה את זה על בשרו.

המדע במקרה הזה כמו במקרים אחרים, יודע לבדוק באופן אמפירי, ומה שהוא לא יודע או לא מוצא – מבחינתו פשוט לא קיים. (עד שהוא הופך מספיק משוכלל כדי לראותו, ורק אז הוא מקבל את זכות הקיום שלו :wink: )

לאורך השנים שאני מלמדת יוגה, אני פוגשת הרבה מאוד אנשים ובאופן טבעי, כמו לכולנו, כל אחד מגיע עם נקודות תורפה, מקומות רגישים וסוגיות שטעונות שיפור, ביניהם לא מעט אנשים הסובלים מכאבים ובעיות חמורות.

בחלק גדול מהמקרים, התסמינים שאיתם הגיעו, נעלמו בעקבות התרגול, במקרים אחרים של מחלות כרוניות, גם אם הסימפטום עצמו לא נעלם לגמרי מחייהם, בעקבות תרגול מתאים, חל שיפור ניכר והטבה במצבם והם אימצו לחייהם אוסף של כלים שאיתם הם עובדים בכל פעם שהם סובלים מהסימפטום הידוע.

ובכל המקרים, חל שיפור גדול ביכולת העמידות והחוסן הפנימי של האדם ובאופן שבו הוא יכול להתמודד עם מחלתו בצורה טובה ושלמה יותר.

הגוף שלנו בתנועה: נפצע ומחלים

הגוף שלנו כל הזמן משתנה, עובר בתוכו שלבים ותקופות, יוצא מאיזון וחוזר אליו חזרה, נחלש ומתחזק ובין היתר מי שאינו עוסק בפעילות פיזית ועל אחת כמה וכמה מי שעובד עם הגוף שלו – מידי פעם נפצע.

פציעות קורות לפעמים לכל מי שעובד עם הגוף בכל פעילות גופנית נפוצה כמו: ריצה, הליכה, רכיבה על אופניים, משחק כדורגל או כדורסל שנפוצים עד מאוד הן במספר האנשים שעוסקים בהם והן באחוזי הפציעה והשחיקה הגבוהים שהם מייצרים.

המורה שלי מספרת על חברה שלה שהגב שלה נתפס בזמן שעמדה במטבח וחתכה עגבניות, ובכל זאת איש לא יוצא כנגד רכיבה על אופניים, ריצה, משחק כדורסל או חיתוך עגבניות – להיפך, החברה שלנו מעודדת פעילות גופנית שכזאת בעקבות כל היתרונות שהיא מביאה איתה, למרות הסיכון הברור לפציעה.

מטפלים, כירופרקטים, אורתופדים, ומומחים ליציבה, מדווחים כי שכיחות הפציעות ביוגה נמוכה משמעותית בהשוואה לכמות הפציעות בענפי ספורט אחרים, וברוב המקרים היוגה משקמת פציעות ישנות ומונעת חדשות.

להתאים את היוגה לאדם

הרי החדשות ועיקרן תחילה: תרגול יוגה שאינו מתאים לצרכיו וליכולותיו של המתרגל יכול להזיק.

הרוב המוחלט של פציעות יוגה נובע מהנחיה ותרגול לא נכונים שאינם מתאימים למי שמתרגל אותם, שכן היוגה מעצם מהותה היא תורה של התבוננות וקשב בין היתר לגוף ואמורה להתאים את עצמה למתרגל ולא את המתרגל אליה – מה שלצערי קורה לפעמים בשיעורים.

בנושא זה, זהו תפקידו של המורה ליוגה לחדד את ההתבוננות והקשב שלו אל תלמידיו ולראות מתי הם מבצעים משהו שלא מתאים ליכולות שלהם וללמד אותם לפתח את אותם מודעות וקשב לעצמם, כדי שהם עצמם יוכלו להרגיש בגופם מתי קורה משהו טוב ונכון בגוף שלהם ומתי התרגול מזיק להם.

תפקידו של המורה הוא לתת דרגות שונות לביצוע התנוחות, להתריע מבעוד מאוד על תנוחה שמתאימה רק למתקדמים ומעל הכל להכיר את המתרגלים שלהם בכדי להנחות אותם איזה תרגולים מתאימים להם ואיזה לא, ולתת אלטרנטיבות אחרות לתרגולים שאינם מתאימים להם, מתוך הבנה שלא כל התרגולים ביוגה מתאימים לכולם.

זו הסיבה שמאוד חשוב למתרגלי יוגה לדעת איך לבחור מורה ליוגה ואיך תרגול יוגה מאוזן וטוב אמור להתבטא בהרגשה שלהם – מה שהרבה פעמים לא קורה בעקבות חוסר ידע.

עבורי, מכל הרעש התקשורתי שעוררה הפרשה העגומה עם המורה, הכתבות שהפכו לספרים, והזבובים שהפכו לפילים, יש משפט אחד שנאמר באותו מאמר מדובר שמסכם את כל העניין: כשהיוגה לא מתורגלת נכון בהתאם לצרכי המתרגל היא יכולה להזיק.

כל השאר אולי הביא תועלת ופרנסה לא מבוטלת ללא מעט כתבים, עיתונאים, מערכות עיתון והוצאות ספרים, אבל בעיני, לא מספק הרבה מידע מדויק ובעל משמעות אמיתית על מהות היוגה.

ומעבר לכל, עם כל הנתונים והעובדות המדעיות, המחקרים המדעיים הרבים שהושוו, נבדקו ונחקרו, ברור לי שהיוגה, באופן שאני חווה אותה במהלך העשור האחרון, מחברת אותי עם מקורות העוצמה, הרכות, השמחה, החכמה והנחמה שבי ועוזרת לי להילחם במה שצריך להילחם בו ובו זמנית לעשות שלום עם עצמי.


נושאים: תרגול | 17,517 תגובות »

17,517 תגובות

  1. מאת אושרית :

    כתוב היטב מורתי המפליאה לכתוב. הדבר נכון לכל תחום במיוחד לאילו שנתפסים כנשגבים וללא רבב. בכל תחום : רפואה , דת … הנקה. יש ויש ויש ויש. כל אחד יוצק משמעות לתוך מה שהוא עושה. יש כאילו שהורגים חתולים מתוך התעללות ויש שמעניקים המתת חסד – אילו ואילו נוטלים חיים – האיכות הדבקה בעשיית המעשה תלויה בכוונה. אפשר לתרגל יוגה כל החיים ולהיות צר עין, לחמוד לשנוא ולחיות עם לב סגור. אפשר גם לא לעשות האסנה אחת כל החיים ולהיות יוגיסט נהדר. מהות וכוונה.

  2. מאת ליאת :

    אושרית: אפשר לתרגל יוגה כל החיים ולהיות צר עין, לחמוד לשנוא ולחיות עם לב סגור. אפשר גם לא לעשות האסנה אחת כל החיים ולהיות יוגיסט נהדר. מהות וכוונה.

    ממש כך, יקירתי המפליאה לנסח.
    אני חושבת שמי שמתרגל יוגה כל החיים ונשאר צר עין – כנראה לא מתרגל יוגה… :sideways: – וכמו שאת יודעת היטב יש הרבה תרגילי התעמלות שדומים לתנוחות היוגה אך חסרים את התודעה השקטה והמתבוננת, חסרים את היוגה עצמה.

    תודה נשמה :flrb:



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים