סדנת יסודות המדיטציה – פברואר 2015

7 במרץ, 2015 מאת ליאת

למה דווקא סדנת מדיטציה?

בשנים האחרונות גבר מאוד העניין שלי במדיטציה וכך קרה, שמצאתי את עצמי שקועה עד צוואר בחקר ותרגול המדיטציה ובאיסוף עוד ועוד טכניקות מתרבויות, מסורות ושיטות שונות שמטרתן להשקיט את התודעה ולקחת אותה אל עבר מצב מדיטטיבי.

זה הפך להיות החלק העיקרי שלו חיכיתי בתוך התרגול הכולל שלי, אבל בעוד אני עצמי הפכתי סקרנית ומוקסמת יותר ויותר משלל הדרכים השונות שמובילות את התודעה שלנו למדיטציה, נוכחתי לדעת שזהו החלק הקשה ביותר עבור רוב תלמידיי שמעורר בהם קושי גדול והתנגדות פנימית לתרגל אותו.

לאור הפער הזה בין גודל הקושי הבסיסי של אנשים לתרגל מדיטציה ובין גודל התועלת שמדיטציה יכולה להביא לאנשים (בהשפעתה הגדולה על שחרור מתח, הרגעת מערכת העצבים וחיזוק מערכת החיסון, שיפור הריכוז והזיכרון ותחושת שלווה פנימית) -

התעורר בי דחף לנסות לגשר בין השניים ולבחון איך אפשר להביא את התרגולים הכל כך עוצמתיים האלה אל אנשים באופן הפשוט ביותר שיכול להשתלב בחיי השגרה ולהשפיע עליהם לטובה. כך נולד הרעיון לסדנת המדיטציה.

יוגה – מדרגות למדיטציה

ללא ספק, מבין כל תחלואי החיים המודרניים נראה שאחד הקשיים המרכזיים שמלווים את האדם המודרני הוא הקושי לחוות שקט. קצב החיים שלנו מהיר ומלחיץ, אנחנו עובדים יותר מידי, ישנים פחות מידי, התזונה שלנו גם היא מהירה ולקויה לרוב ובין לבין יש לנו קושי להירגע, להרפות ממחשבות ורגשות שליליים ולחוות תחושה של שלווה.

אנשים בכל רחבי העולם נוהרים לתרגולי יוגה בשיטות השונות. ולמה כל כך? כי היוגה נותנת מענה ישיר לצרכים ולבעיות הפיזיים של אנשים.

היא משחררת עומסים מהגוף, מנקה אותו מפסולת, בונה ומחזקת את מערכות השרירים, הנשימה והשלד ומפתחת מרחבים חדשים של גמישות בגוף, בנפש ובתודעה.

ומה עם מדיטציה? בעוד שיעורי יוגה זוכים לפופולריות גדולה, דווקא לב ליבה של היוגה, גולת הכותרת שלה, והשורה התחתונה אליה היא חותרת – מדיטציה – נותרת על פי רוב מיותמת.

בסופו של דבר יוגה ומדיטציה הן אותו הדבר בדיוק. היוגה הפיזית היא היכולת לעבודה עם הגוף באופן שיצור שינוי מנטלי ויאפשר לתודעה להשתתק ולהתמקד והמדיטציה היא אותה התבוננות ממוקדת ושקטה.

רוב האנשים שבאים לתרגל יוגה, לא מודעים לעובדה שהיוגה נחשבת כמדרגות למדיטציה והמדיטציה היא היא המצב שאליו מנסה לכוון אותנו היוגה ורובם מתקשים לשבת בגב ארוך ולמקד את תשומת הלב שלהם ליותר מכמה רגעים.


מדיטציה – עבודה קשה

ככל שחשבתי על זה יותר הבנתי שמדיטציה, על אף ניחוחות הרוגע והשלווה שהיא נושאת איתה היא בעצם עבודה קשה.

היא דורשת ממי שניגש לתרגל אותה איזו נכונות לצאת למלחמה: מלחמה בתודעה הקופצנית, בנטיה לזוז ולחפש אטרקציות חדשות להתעסק בהן, מאבק על השליטה בחושים ובמחשבות שלנו.

נכונות להתעמת עם התזזיתיות ואי השקט שלנו. והרבה אנשים, על פי רוב, לא מוכנים להתגייס לזה, לעמוד מול זה ולנסות להכניע אותן, למרות שאלה בדיוק התרגולים שיוצרים אצלנו שקט בראש ומשחררים אותנו מהשעבוד הקיומי למחשבות, לרגשות ולדפוסים שלנו.

מה עשינו בסדנה?

אז הסדנה שבניתי היתה הפעם סדנה בהמשכים: חמישה מפגשים שעוסקים ביסודות המדיטציה, כל מפגש מתמקד בדרך תרגול או סובב סביב נושא אחר כדי לאפשר טעימה והתנסות בתרגול מדיטציה ובהשפעות שלו.

המפגש הראשון – היה מבוא והיכרות עם עולם המדיטציה, כלל שיחה על מה היא מדיטציה ומה היא לא, תרגולי נשימה (פראנימה) שנועדו לכנס את החושים ולהשקיט את התודעה, עבודה עם הגוף שנועדה לרכך ולפתוח אותו ולשחרר ממנו מתחים כדי להכין אותו לקראת ישיבת מדיטציה נינוחה וכמובן מדיטציה מונחית והרפיה.

המפגש השני – עסק כולו בנשימה ובפראנה (אנרגיית החיים) שהיא נושאת. הגדרנו מהי פראנה ואת הקשר המיוחד וההדוק בין המצב שלה למצב התודעה, ואז הערנו את הפראנה, הזרמנו אותה, הובלנו אותה, עצרנו אותה, הרגשנו אותה בנשימה ובגוף והרגשנו את ההשפעות המובהקות שיש לה על איכות המדיטציה.

המפגש השלישי – עסק בקשב ובצליל. דיברנו על כוחם של צלילים ומילים בעולם וראינו התייחסויות לעניין בתרבות ההודית, ביהדות ובנצרות, תרגלנו כל פן אפשרי של הפקת צלילים כחלק מתרגול המדיטציה וגיוס חוש השמיעה כדי להשקיט את התודעה ולמקד אותה.

המפגש הרביעי – התמקד בעבודה עם אור כחלק מתרגול המדיטציה. מיקדנו את המבט בלהבה, הזרמנו את האור אל תוך הגוף, שלחנו אותו עד לקצות הגוף ונתנו לו להאיר את הגוף מבפנים, להאיר את התאים.

שאפנו ונשפנו אור, הכנסנו אותו דרך האף, דרך הקודקוד, שלחנו אותו אל הראש ואל הלב, העלינו את התדר בעזרתו והרגשנו את הכוח שיש לעבודה עם אור לשנות את את ההרגשה הפנימית ולנקות תחושות עכורות ומצבים דחוסים.

המפגש החמישי – והאחרון התמקד במדיטציית הטונגלן הבודהיסטית. זוהי טכניקה ששוברת את הנטיות האנושיות שלנו להיצמד אל מה שעושה לנו נעים ולדחות מעלינו את מה שמסב לנו כאב – שתיהן בסופו של דבר גורמות לנו סבל מכיוון שאף אחת מהן לא באמת אפשרית לאורך זמן.

התרגול התבסס הפעם על היכולת לשאוף פנימה את מה שכואב ולנשוף החוצה את הטוב: התחלנו לתרגל את זה על עצמנו, אחר כך בחרנו אדם או בע"ח אהוב ושאפנו אלינו את הכאב שלו ונשפנו אליו הקלה וריפוי ולבסוף ניסינו לעשות את זה עם כל שאר היצורים בעולם.

ובדרך הזאת, שמטשטשת את ההפרדות שאנחנו יוצרים בין טוב לרע ובינינו לבין אחרים הסתימה לה הסדנה עם ההבנה והתחושה שבבסיס הקיום שלנו, בתמצית העמוקה ביותר כולנו עשויים בדיוק מאותו החומר.

תודה רבה לכל מי שבא בלב פתוח והתמסרות ללמידה. :heart:

ליאת, יוגה ברעננה


נושאים: סדנאות ופעילויות | 1,746 תגובות »

התגובות אינן מאופשרות.



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים