מדיטציה על הדרך

2 בדצמבר, 2015 מאת ליאת

5 רעיונות לתרגול מדיטציה תוך כדי תנועה

מדיטציה – לא רק בישיבה

במאמר הקודם בסדרת מאמרי המדיטציה כתבתי מדריך קצר לתרגול מדיטציה בישיבה חמש דקות ביום. אבל למעשה, מדיטציה היא מצב של נוכחות והתבוננות שיכול ללוות אותנו לא רק כשאנחנו עוצרים הכל ויושבים בעיניים עצומות, אלא בכל רגע ולאורך הפעילות היום יומית שלנו.

למעשה, אחת הטעויות הנפוצות לגבי מדיטציה היא המחשבה שישיבת המדיטציה בעיניים עצומות היא היא המצב הגבוה שבו אנחנו "עושים את הדבר הנכון והרוחני", מתחברים לאיזו מהות גבוהה או אני עצמי עליון ומרגישים מאוד מרוצים מעצמנו. ומה קורה אחר כך? האם שם זה נגמר? האם בין ישיבת מדיטציה אחת לשניה אנחנו חוזרים למצב התודעה המוטרד והרועש שלנו? – לא בהכרח.

אמנם היכולת לעצור את שפע הפעילות הפיזית והמנטלית שלנו הוא תרגול חשוב שמאמן את התודעה שלנו למקד את המבט, אבל הוא רק דרך אחת להשקיט אותה ולהביא את עצמנו למצב של התבוננות. למעשה גם בזמן פעילויות שגרתיות אחרות אנחנו יכולים לחוות התבוננות ונוכחות עמוקה בכל מה שאנחנו עושים.

מדיטציה על הדרך

במאמר הזה בחרתי להתמקד בחמש פעולות שגרתיות שכולנו חווים על בסיס יום יומי שאפשר לחוות בהן תחושה של נוכחות והתבוננות המלווה בשלווה ולהפוך אותן למעשה לתרגול מדיטציה לכל דבר – בלי לפנות זמן מיוחד, ללא צורך בתנאים מסוימים כמו שקט או חדר ריק מאדם, ככה, על הדרך שלכם.

חמש הפעילויות שבחרתי לכתוב עליהן הן רק קומץ דוגמאות ממגוון הפעילויות השגרתיות שאפשר לחוות בהן תודעה מדיטטיבית ואתם מוזמנים לתרגל באופן דומה עם פעילויות נוספות במהלך היום.

המכנה המשותף בכל המקרים הוא היכולת להפנות את תשומת הלב למה שקורה מסביבכם ובתוככם בזמן שאתם פועלים. כאשר אתם מפנים את החושים שלכם למתרחש והופכים ערים למה שנקלט בהם ולאופן שבו הגוף שלכם מגיב לזה, התודעה שלכם עוברת בדרך כלל למצב שונה, גלי המוח משתנים ונעים במהירות איטית יותר ומאפשרים לנו לחוות תחושות של עירנות ושלווה גדולות יותר.

1. מדיטציה בזמן הכנת ארוחה

הכנת ארוחה היא הזדמנות מצוינת לחדד את תשומת הלב כיוון שהיא מערבת את כל החושים שלנו ומאפשרת לנו להשתמש בהם כדי להתמקד. הנה כמה כיוונים שתוכלו לנסות בפעם הבאה שתהיו במטבח:

מקדו את המבט שלכם בצבעים השונים ובצורות של חומרי הגלם שלכם: תוכלו לעבור עליהם אחד אחד ולהבחין בצורה ובצבעוניות המייחדת אותם ואז בשילוב הצבעים והצורות יחד. נסו להיות ערים לייחסי הגודל בין כל המצרכים ולאופן שבו הם מונחים על אחד ליד השני על משטח העבודה או אחד מעל השני, נסו להיות ערים למראה הטקסטורות השונות של כל אחד מחומרי הגלם ולשילוב ביניהן.

דרך נוספת היא למקד את תשומת הלב במגע ולשים לב למגעו של כל פרט שבא במגע עם הידיים שלכם: שימו למגע של הטקסטורות השונות לתחושות של חלקות או חספוס, המגע המקורזל של עלי ירק, ותחושות של חום וקור. תנו תשומת לב מלאה למגע הסכין עם מה שאתם חותכים, האם הוא נחתך בקלות והסכין שוקע ברכות לתוכו? האם יש התנגדות במגע עם ירק קשיח? שימו לב למגע הסכין עם קרש החיתוך ונסו להבחין בכל תחושה שאתם קולטים בחוש המישוש.

אם אתם מאלה שטועמים תוך כדי אז כמובן שגם חוש הטעם יכול לשמש דרך מצוינת להיות נוכחים: שימו לב למרקמים ולטעמים שבפה, למזון שלנלעס, למגע השיניים איתו, לטעמים השונים שמורגשים על הלשון, לזכרונות או תחושות מסוימות שטעם ספציפי מזכיר לכם.

הכנת ארוחה בתשומת לב מלאה לפרטים הקטנים יכולה להיות חוויה מענגת מרתקת וממלאת בתחושות של שלווה.

2. מדיטציה בזמן שטיפת כלים

מי מאתנו לא מצא את עצמו עומד באי חשק מול כיור עמוס כלים מלוכלכים?

נדמה שלשטיפת כלים או סידורם במדיח אנשים צריכים לגייס כוחות מיוחדים, במידה והכוחות לא הצליחו להתגייס, הכלים המלוכלכים נוטים לחכות להזדמנות אחרת ומהווים עדות לנקיון שצריך להתרחש במטבח ועל הדרך צוברים ריחות ורגשות אשמה.

במקרים כאלה עוזר מאוד לגשת אל המשימה בגישה שונה: נסו לדמיין שכל כלי שנשטף וכל פיסת לכלוך שמתנקה מסמלת חלק בכם, בנפש שלכם או בתודעה שלכם שמתנקה יחד עם הכלים.

אפשר להקשיב לזרם המים מהברז, לאופן שבו אתם מרימים כל כלי בנפרד, לפעולת הקרצוף של הספוג, לקצף שסבון הכלים יוצר ולמחשבות שעוברות לכם בראש תוך כדי. אפשר לדמיין איך הלכלוך שנשטף שוטף איתו מחשבות מיותרות או הרגשות שאתם רוצים לשחרר.

אפשר להיות ערים לגוף שלכם, לעמידה ליד הכיור, למגע כפות הרגליים עם הקרקע, לנשימה שלכם בזמן שאתם פועלים.

רוב הסיכויים שלקראת סוף המשימה תרגישו טוב יותר, הניקיון החיצוני של הכיור והמטבח יילווה בתחושת צלילות וניקיון פנימית.

3. מדיטציה בזמן הליכה

הליכה היא עוד מצב מצוין לחוות בו ערנות ממוקדת. ההתבוננות בתנועת הגוף במרחב ובחזרתיות שבפעולת הצעידה מאפשרת לתודעה לחוות מיקוד ומנוחה מהשטף הבלתי פוסק של מחשבות שמתרוצצות בה בדרך כלל.

בין אם אתם הולכים ברחוב או בטבע, נסו בפעם הבאה להפנות את תשומת הלב שלכם אל הגוף, שימו לב לאופן שבו כף הרגל מונחת על הקרקע בכל צעד, תנועה שגוררת אחריה התרוממות של הרגל השניה לקראת הצעד הבא.

תרגישו את המגע של הקרקע עם כפות הרגליים או הנעליים, שימו לב האם המגע רך, נוקשה, תובעני, או משונן, היו ערים לתנועה הטבעית של הזרועות לצדי הגוף בזמן ההליכה, כוונו את תשומת הלב אל אזורים נוספים בגוף כמו בית החזה, הכתפיים, השכמות, שימו לב לנשימה הסדירה שלכם בזמן שאתם הולכים: האם היא מואצת או מאטה כשאתם הולכים לאט.

שימו לב למתרחש סביבכם: אם אתם בטבע היו ערים לאדמה, לצמחיה, לבע"ח או חרקים שנמצאים בה, הקשיבו לצלילים שסובבים אתכם בין מדובר בציוץ ציפורים, זמזום של חרקים, קול מרוחק של רכב או כל צליל אחר שאתם שומעים. אם אתם ברחוב, שימו לב לתנועת האנשים ברחוב, לצבעים וקולות שנשמעים סביבכם.

נסו עד כמה שאפשר להישאר נטולי שיפוט למה שקורה סביבכם, פשוט התבוננו מבלי להגיב או להתערב במתרחש כאילו אתם מסתכלים על סרט שחולף מולכם.

4. מדיטציה בזמן המקלחת

מעבר לחשיבות הפיזית של ניקוי הגוף שלנו, פעולת הרחצה טומנת בחובה את היכולת לחולל ניקוי גם ברמה הנפשית והמנטלית.
פעמים רבות בחיים כשעובר עלינו יום ארוך, כשאנחנו מרגישים לא טוב או מתמודדים עם קושי, ניתנת לנו העצה לעשות מקלחת טובה כדי להרגיש יותר טוב אחר כך, ולרוב אכן כך קורה.

השהיה תחת זרם מים חמים יוצרת שינוי גם בגוף שלנו שמרגיש יותר טוב (השרירים והמפרקים משוחררים ורכים יותר) וגם הקלה מחשבתית ונפשית.
היכולת להוסיף אל ההתרחשות הטובה שקורית בזמן הזה גם התבוננות מודעת מעצימה עוד יותר את תחושות הניקיון והשחרור מבפנים ומבחוץ.

בפעם הבאה שאתם במקלחת שימו לב לאופן שבו אתם קובעים את מידת החום של המים, היו ערים לתחושה הנעימה שהמים ששוטפים את הגוף שלכם יוצרים, תהיו ערים למגע של הסבון או השמפו עם הגוף ולריח שלו, לצליל של המים זורמים ולצליל הפסקת הזרימה כשהברז נסגר.

היו ערים למחשבות שלכם בזמן המקלחת, לתודעה שלכם קופצת קדימה ואחורה, מדמיינת שיחות ומצבים שקרו במהלך היום או מצבים שעדיין לא התרחשו.
שימו לב לאופן שבו הסבון נשטף ביחד עם הלכלוך מהגוף ונסו לדמיין את עצמכם נשטפים גם מבפנים מכל מה שצריך להתנקות החוצה.

להבאת הנוכחות הזאת גם בזמן המקלחת יש יכולת ליצור איזון וצלילות בכל הרמות: פיזית, נפשית ומנטלית.

5. מדיטציה בזמן טיפול בעציצים או בגינה

ההשפעה המטיבה שיש לשהיה במחיצת צמחים ולטיפוחם ידועה מקדמת דנא.
הימצאות בקרבת צמחיה מביאה את האדם להיות בקשר עם עונות השנה ועם מחזור החיים בטבע, מחברת אותו עם מהלך החיים שלו ועוזרת להתמודד עם שינויים ומשברים.

מכיוון שטיפול בצמחים כרוך ביצירת קשר עם תהליכים של צמיחה וקמילה הוא מחבר את האדם לתהליך החיים והמוות ובכך מביא לתחושת הרמוניה עם הטבע בכלל ועם טבע האדם בפרט.

כל מי שטיפח אי פעם גינה או פינת עציצים או אפילו עציץ בודד מכיר את תחושת האופטימיות והשמחה שמביאים איתם תהליכים של לבלוב וצמיחה. בזכות כוחות החיים הפועלים על הצמח מתעוררים גם כוחות החיים הפנימיים שלנו.
גם כאן, כמו בפעילויות האחרות, הוספת התבוננות מודעת ותשומת לב נוכחת מגבירה את תחושות החיות והחיוניות בגוף ומעצימה את חוויית ההרמוניה שלנו עם העולם.

בפעם הבאה שאתם מטפלים בגינה או משקים את העציצים התחילו לשים לב לפרטים: שימו לב לגוונים השונים של הצמחים ואף לגוונים השונים שקיימים בתוך אותו הצמח, שימו לב לגוון הבהיר של עלים חדשים לעומת עלים בוגרים, למגע עם האדמה הלחה או היבשה, היו ערים לריחות סביבכם בין אם הם באים מפריחה, מפירות או מהאדמה, שימו לב להתפתחות וגדילה של הצמח שאותו אתם מטפחים, למחזוריות במיוחדת לו לאורך השנה.

היו ערים לתחושות שפעולות שונות בטיפול בצמחים יוצרות בכם: איזו תחושה יוצרת שתילה של שתילים חדשים, מהי ההרגשה של העברת צמח למיכל גדול יותר, איזו תחושה יוצרת בכם השקיה, ניכוש עשבים שוטים, איסוף פירות או גירוף עלים יבשים.

שימו לב לתחושות בגוף, לנשימה שלכם, למחשבות ולרגשות שעולים בכם בזמן שאתם מטפלים בצמח. כמו בכל פעולה היכולת להיות נוכחים לחלוטין יוצרת האטה של הפעילות המחשבתית ומביאה איתה תחושות של יציבות, התחדשות ונינוחות.

להפוך כל פעולה למדיטציה

כאמור, אלה רק דוגמאות בודדות מתוך ים הפעולות היום יומיות שאנחנו מבצעים שיכולות להפוך בקלות לתרגול מדיטטיבי כשאנחנו מצרפים אליהן את תשומת הלב המודעת שלנו. באופן דומה למתואר כאן למעלה אפשר להתבונן גם: בצחצוח שיניים, עמידה בתור בבנק או בדואר, סידור ארון הבגדים, ניקוי הבית, תהליך ההתלבשות וההתפשטות ועוד.
בכל פעם שתזכרו בכך תוכלו להביא את הנוכחות שלכם ולצרף אותה לכל פעולה שבה אתם עוסקים, וככל שתעשו זאת יותר, יהיו יותר רגעים ממוקדים, נינוחים ומלאי סקרנות וקבלה בחיים, שמרכיבים את המציאות שלכם ואת האופן שבו אתם חווים אותה.

:flrr: מוזמנים לשאול ולשתף במחשבות שלכם בתגובות כאן למטה. אשמח לשמוע.

ליאת, יוגה ומדיטציה ברעננה

נושאים: מדיטציה | 11,272 תגובות »

התגובות אינן מאופשרות.



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים