ניקיון פסח יוגי – רשמים וצילומים

24 באפריל, 2011 מאת ליאת

Picture 040

חופשת הפסח לקראת סופה, והנה אני כאן לספר את סיפור יציאתנו היוגית מעבדות לחירות, ממש לפני הפסח.

יציאה שמסופרת בפעם המי יודע כמה, מתוך יציאות נוספות ורבות שבאות ועוד יבואו בהמשך.

בערב של יום שרבי, כיאה ליום אביבי טיפוסי התכנסנו תלמידים חברים ואנוכי לעשות ניקיון פסח יסודי ולא פחות מזה סדר.

זה נכון, היוגי המצוי בעצם חוגג את חג הפסח בכל יום ולאורך כל השנה כיוון שהוא עסוק באופן תמידי, בניקוי ובעיקר ביציאה מעבדות לחירות, בכל דור ודור, בכל רגע ורגע – זו הסיבה שפסח בעיני יותר מהכל הוא חג יוגי.

אבל ליוגה כמו לחיים יש פנים וצורות רבות ויש בה הרבה מאוד דגשים שמובילים בסופו של דבר אל אותה האיכות הצלולה, הפנימית והפעם דאגנו להדגיש במיוחד את התכונות, הצדדים והפנים השונים שיש למושג הניקיון במישורים שונים של הבנה וברבדים השונים של קיומנו.

מכיוון שבפסח כולם עסוקים בלדבר ולהתמקד בהרחקת הפסולת המיותרת מתוכנו, ובגלל שגם השעור הזה יועד לניקוי, בחרתי לפתוח את התרגול במדיטציה שעוסקת דווקא בפן אחר של ניקיון.

הליכה בדרך היוגה, היא ניסיון ליצור איזון מתמיד בין שלוש פעולות: ניקוי והוצאה של הפסולת החוצה, ניסיון להפחית יצירה של פסולת והכנסה של פסולת חדשה מבחוץ, ו – תגבור והעצמה של הטוב והצלול שבתוכנו.

כל אחד מההיבטים האלה מקרב אותנו בדרכו אל האיכות הצלולה הבסיסית שאיתה אנחנו רוצים לבוא במגע כמה שיותר ביוגה (ובחיים), ועבודה מאוזנת על שלושת ההיבטים מגבירה ומגדילה את התקדמותנו בכיוון הנכון.

מכיוון שכבר נכונו לנו בהמשך הערב נקיונות יסודיים, פתחנו במדיטציה שמתמקדת בחלקים החיוביים והצלולים בתוכנו, ובניסיון להרחיב אותם ולהפיץ אותם החוצה מאיתנו: לשלוח אותם אל החדר, אל העולם, אל אדם אהוב, או אל כל אובייקט נבחר אחר.

משם המשכנו באספקט הבולט והמרכזי ביותר שיש לניקוי ביוגה, הלוא הוא הנשימה שבא לידי ביטוי בכל רגע ורגע ביוגה ובאופן מרוכז בפראניאמה (ששני פרושיה המרכזיים והנכונים במידה שווה הם: שליטה בפראנה והרחבת הפראנה)

מרכזיות הנשימה ביוגה באה בעקבות הקשר הישיר והבלתי ניתן להתקה בין הנשימה ובין התודעה שלנו.

הנשימה משפיעה באופן ישיר על מצב התודעה שלנו ומושפעת מן התודעה שלנו מיידית, בנוסף הנשימה היא הגשר שמחבר בין הגוף הפיסי הגשמי שלנו ובין הגוף האנרגטי שלנו (להלן מצבנו הנפשי והמנטלי).

כאשר הפראנה (אנרגיית החיים שלנו שנכנסת ויוצאת מתוכנו באמצעות הנשימה, המזון וכל דבר שנכנס ויוצא מאיתנו) שלנו בתזוזה, גם גלי התודעה שלנו בתנועה, וכשהפראנה עוצרת גם התודעה חווה עצירה

וכיוון שכך, מתוך חקירה בלתי מתפשרת ומעמיקה, בדקו היוגים והבינו ששליטה מקסימלית בנשימה שלנו תביא לשליטה טוטאלית בתודעה – הלוא היא גולת הכותרת, השורה התחתונה ומטרת העל ביוגה.

מכיוון שהנשימה היא הנשאית המרכזית של האנרגיה בגופנו, תרגולי פראניאמה קשורים ישירות לעבודה עם הנשימה: מצד אחד, הרחבת נפח הנשימה, שיוצרת זרימה מוגברת של דם עמוס בחמצן טרי למוח ומאפשרת ניקוי רציני של רעלים ופסולת מהגוף ותחושת עירנות ורעננות,

ומצד שני, עצירת הנשימה שמאפשרת ספיגה טובה יותר של החמצן בגוף והשפעה חזקה על השקטת התודעה.

מאחר וכאנשים בעולם המודרני, יש לנו דרישות מאוד גבוהות מהמוח שלנו, אנחנו זקוקים מאוד לתרגול שכזה שמשפר את הזיכרון שלנו, מגביר את יכולת הריכוז, ממריץ את היכולות האנטלקטואליות ומאפשר את הניקיון הנחוץ למוח כדי שיוכל להמשיך ולתפקד באופן מיטבי.

והואיל ואנחנו כאלה.. אנשים בעולם המודרני, דאגנו לחוות מנה גדושה של נשימה ממריצה, מחממת, שוטפת מנקה, ושל עצירת נשימה משקיטה ומכנסת חושים.

Picture 029

שאר השעור הוקדש להיבטים הפיסיים של ניקוי הגוף מבפנים ולהשפעות שלו על מצבנו המנטלי והנפשי.

מנגנוני הניקוי הפנימיים של הגוף שלנו, עובדים ללא לאות בכל רגע ורגע לסלק מגופינו פסולת מיותרת מהגוף, החל בכבד ובכליות שממונים על אגירת הפסולת במקום אחד והפרשתו מן הגוף, המשך בריאות שבהן מתבצע חילוף הגזים (הכנסת החמצן והוצאת פחמן דו חמצני) וכלה במנגנוני הניקוי שקיימים בכל תא ותא שאחראיים לקלוט ולהזין את התא באנרגיה הנחוצה לו ולהפריש ממנו החוצה את הפסולת המיותרת.

מכיוון, שכמות הרעלים שנכנסת לגוף שלנו ומיוצרת על ידו היא גדולה (תזונה, זיהום אוויר, אורח חיים לחוץ) ומכיוון שהגוף שלנו עובד מאוד מאוד קשה כדי להשתלט עליהם ולא תמיד מצליח,

לקחנו על עצמינו משימה, לעזור לו ככל יכולתנו לעשות את עבודתו נאמנה :happy:

באמצעות הנשימה, עבודה עם הבנדהות (סגירות פנימיות אנרגטיות ופיסיות) ותנוחות מסויימות דאגנו ליצור חום ותנועה אנרגטית ולהזרים דם וחמצן אל אותם איברי ניקוי בגוף שלנו.

עשינו לעצמינו "שטיפת מוח" עם המון חמצן ולאיברים הפנימיים עיסוי פנימי, כדי לעזור למערכת העיכול לעבוד טוב יותר ולהמריץ את חילוף החומרים.

סחטנו לעצמינו את מיץ (במיוחד באיזורי הכבד, הכליות והקיבה), עשינו ספונג'ה לגוף מבפנים, ניקינו אבק בפינות הרחוקות והענקנו לגוף מסאג' פנימי מפנק – עד שהכל הרגיש נקי , מצוחצח ומבריק מספיק כדי להיזכר שאנחנו בעצם בני חורין שם בפנים :angel:

Picture 032

היה מחדש כוחות וממלא, תודה רבה לכל התלמידים והחברים המופלאים שלקחו בו חלק, וניפגש בקרוב אחרי החג, כדי לשרוף ולנקות את המצות והקניידעלך. :unsure:

חג אביב שמח בינתיים :flrw:
וחופשה נעימה :cocktail:

לדף הסדנאות והפעילויות

פעילויות נוספות שהתקיימו בסטודיו:

סדנת אמהות

שבת יוגה – סדנת העמקה

יציבות ומעוף – סדנת העמקה

סדנת חורף

צרו קשר לברור על פעילויות קרובות בסטודיו.

נושאים: סדנאות ופעילויות | 1,858 תגובות »

1,858 תגובות

  1. מאת נוסעת_סמויה :

    מקסים ומעורר השראה. עושה חשק לבנות גרסה אישית מקוצרת לתרגול יומיומי.
    אגב, חברתי שעובדת בגן שיקומי סיפרה לי שהצוות המטפל שם מקבל מפגש חודשי של צ'יקונג כמתנה ממשפחה שרצתה להודות לצוות ולחזק אותו. זה נשמע לי רעיון נפלא. אני חושבת שאנשים רבים היו שמחים להודות בדרך זו לצוותים מטפלים במחלקות בתי חולים ובמוסדות אחרים. צריך רק לחשוב על דרכים להביא את הרעיון למודעות :flrw: .

  2. מאת ליאת :

    תודה נוסעת יקרה.
    כיף לראות אותך כאן.
    גם אני חושבת שצוותים של אנשים שעובדים בתחום הטיפול והשיקום, זקוקים מאוד לדרך לשחרר את הלחצים המצטברים שלהם, להיות מטופלים בעצמם.

    לאחרונה, יוצא לי להתנדב במרכז תעסוקתי לאנשים מהספקטרום האוטיסטי ומעבר ליוגה שמועברת לחבר'ה המוגבלים עצמם ומחוללת בהם פלאים, יש בהחלט דיבור על הכנסת הצוות לסוד העניינים:
    גם כדי שיוכלו לחוות על בשרם את ההשפעה של זה, גם כדי לספק להם כלים פשוטים שיוכלו הם עצמם לעבוד עם האנשים,
    ובהחלט בעתיד גם כדי לאפשר להם עצמם שחרור והרפיה בחייהם, ולשפר את יכולתם להמשיך ולהעניק מעצמם לאלו שזקוקים להם.

    בסופו של דבר אני באמת מאמינה שהתנהלות של מערכת בצורה כזאת מטיבה עם כל הנוגעים בדבר :flrw:

  3. מאת יוגה מאיה :

    כל הכבוד ליאת בהחלט מעורר השראה הפעילות שאת עושה. בכלל התנדבות זה דבר הכי נקי והכי כנה בחיינו הקשים ממילא.



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים