יוגה לחיזוק קרקעית האגן

13 בדצמבר, 2010 מאת ליאת

[yt]futUtH8H7A0[/yt]

הסרטון הבא מתעסק באחת מקבוצות השרירים החשובות בגופינו – שרירי רצפת האגן.
רצפת האגן היא קבוצת שרירים חשובה ומיוחדת בגופינו, וזאת בעקבות העובדה שהיא מחזיקה בתכונות שונות (אפילו מנוגדות זו לזו), המתקיימות בה בכפיפה אחת:
מחד, מדובר בקבוצת שרירים שצריכה להיות גמישה מאוד, כדי לאפשר יציאה של תינוק דרכם, ויציאה של הצרכים שלנו, ומאידך שרירי רצפת האגן צריכים להיות חזקים מאוד כדי שיוכלו לתמוך בכל אברי האגן מלמטה והן לאפשר לנו לאסוף אותם כדי שנוכל לשלוט ביציאת הצרכים שלנו ולשחרר אותם כשאנחנו מחליטים.

בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית במודעות אל רצפת האגן ובחשיבות הגדולה שיש לעבודה נכונה איתה ולחיזוקה.
מודעות שעלתה בעיקר בהקשר של הריון ולידה שמשפיעים בצורה דרמטית על קרקעית האגן, וחשובה מאוד לא פחות עבור גברים.
אך היוגה זה עידנים מייחסת חשיבות ממעלה ראשונה לרצפת האגן כאיזור בגופינו שמהווה את בסיס קיומנו, ואוצר בתוכו פוטנציאל אנרגטי שאנחנו רוצים לעורר, וללא ספק מקום שזקוק לעבודה, חיזוק ואיזון מתמידים.

חשיבותה הרבה של קרקעית האגן ביוגה קשורה לעובדה שהיא מקושרת באופן ישיר ל מולה בנדהה
המולה בנדהה היא אחת מ-3 הבנדהות שקיימות בגופינו, שהן מעין סגירות, או שסתומים פנימיים. הן קיימות ברמה הפיסית וקשורות לאיסוף פיסי של איברים מסויימים, אבל חשיבותן הרבה והעיקרית היא בפעולה האנרגטית שהן יוצרות שמעוררת, מכוונת ומנווטת את סוגי האנרגיה השונים בגופנו (prana).

המולה בנדהה היא הסגירה התחתונה בגופנו: פרוש המילה מולה בסנסקריט = שורש, מקור, סיבה, בסיס, יסודות. בנדהה = נעילה, ואכן כשמה כן היא, היא ממוקמת בבסיס עמוד השדרה, בקרקעית האגן ומתייחסת לאיסוף וסגירה של הפתחים התחתונים שלנו (פנים פי הטבעת ושרירי פתח צוואר הרחם אצל נשים ואיסוף חיץ בין הנקבים אצל גברים), איסוף פיסי שמהווה טריגר לעבודה האנרגטית שאנחנו רוצים ליצור  – ע"פ רוב לעורר את צ'קרת הבסיס שלנו (מולדהרה צ'קרה) שממוקמת גם היא בבסיס עמוד השדרה ולאפשר התעוררות של האנרגיה בה ותיעולה במעלה עמוד השדרה.
שמה של המולה בנדהה מרמז גם הוא על החשיבות הרבה שהיוגה נותנת לה כמי שמהווה את הבסיס והמקור לקיומנו הפיסי, אנרגטי ומנטלי.

שתי הבנדהות האחרות הן: האודיאנה בנדהה הממוקמת באיזור הטבור והבטן והג'לנדהרה בנדהה הממוקמת באיזור הגרון.
לא ארחיב את הכתיבה עליהן בפוסט הזה, רק אומר שלעבודה מכוונת ומודעת עם שלושת הבנדהות יש השפעה מכרעת על איזון מערכת העצבים, מחזור הדם, המערכת ההורמונלית, והאנרגטית וזה בתורו משפיע על מצב התודעה שלנו ואיזונו.

אם נעקוב אחרי הכתוב בטקסטים היוגיים, נמצא את התאור המפורט המסביר כיצד בעקבות תרגול שלושת הבנדהות, מתעוררת אנרגיית הקונדליני הממוקמת רדומה, איך לא, בבסיס עמוד השדרה (המקור להכל נמצא שם למטה כבר אמרנו?  :smile: ), ומתחילה לטפס במעלה עמוד השדרה, הנשימה הופכת דוממת, השאיפה והנשיפה פוסקות (kumbhaka) וכך הופכים החושים מטוהרים ומצב השחרור האולטימטיבי או ההארה מתרחשים  (kevala).

בחיי היום יום, גופנו משתנה כל הזמן, יוצא מאיזון וחוזר אליו ומושפע מאינספור גורמים חיצוניים לנו ופנימיים וכך גם קרקעית האגן שלנו.
במצב מתמשך של חוסר מודעות ותרגול איתה, היא נחלשת ולא מצליחה למלא את התפקיד הכל כך חשוב שנועד לה בכל אחד ואחד מרובדי הקיום שלנו.

אצל נשים שעוברות במהלך חייהן הריון ולידה מורגשת באופן ברור מאוד ההשפעה על קרקעית האגן שלהן, כאשר לאורך ההריון המשקל של האגן ואיבריו הולך וגדל ודוחף למטה את קרקעית האגן ובסופו של דבר מתרחבים שרירי רצפת האגן עד כדי פתח גדול מספיק ליציאת התינוק.

בעקבות ההריון והלידה, קרקעית האגן נחלשת מאוד ואם לא היתה חזקה במיוחד עוד לפני הלידה, מצבה אף מחריף ואם לא לומדים לטפל בה ולחזק אותה, בהעדר קבוצת שרירים חזקה שתומכת מלמטה באברי האגן, היא מביאה לשלל סימפטומים לא נעימים כגון בריחת שתן, ויכולה להגיע עד כדי צניחת רחם.

גברים, מן הסתם, פחות מתעסקים בחייהם עם רצפת האגן שלהם (למעט אלה המתרגלים יוגה :yoga4: ) וחבל שכך, מכיוון שהמודעות הגברית הכללית אל האיזור הזה נמוכה, ורמת הסיכון לצניחת איברים גדלה.
אמנם גברים אינם חווים הריון ולידה שמכבידים על רצפת האגן שלהם, אבל מה לעשות, גם לגברים יש אגן ובו איברים חשובים, וצמד אשכים שמשקלם מושך כלפי מטה באופן קבוע ובצרוף עם רצפת אגן חלשה, התוצאה היא מאוד לא נעימה.

המודעות של רוב האוכלוסיה אל שרירי הבטן ואל חשיבות חיזוקם מדוברת רבות בעולם הרפואה, המדע, הספורט ובריאות הגוף, אבל מעט יודעים, שללא קרקעית אגן חזקה שתתמוך מלמטה בשרירי הבטן המתחזקים שלנו, נחמיץ את המטרה הרצויה בכך שנגדיל את הלחץ התוך בטני על רצפת האגן, מבלי לדאוג לבסיס חזק שיתמוך בהם מלמטה.

כל היתרונות הרבים של שרירי בטן חזקים כתומכים בגב התחתון ומונעים בו כאבים וביצירת ליבה חזקה שתומכת בגוף – כל אלה יורדים לטמיון בלי פעולתה החשובה של הקרקעית.
בדומה למילוי כד דרך פתחו העליון, מבלי לדאוג לאטימת פתחו התחתון…

תרגול נכון של קרקעית האגן מוביל להיערכות מחודשת של הגוף הפיסי, המנטלי, והנפשי.
מבחינה פיסית, כרוך תרגול רצפת האגן, באיסוף קבוצת השרירים הזו פנימה וכלפי מעלה, והוא מורגש באופן פנימי אך מאוד ברור מאיזור הפירינאום ועד הטבור.
המשיכה העדינה של שרירי הפירינאום כלפי מעלה אוספת איתה גם את הבטן התחתונה, ואליה מצטרפים גם שרירי הבטן האמצעיים.

האיסוף הזה, כאשר קורה בסדר הזה מתרחש בטבעיות בגוף, יוצר תחושת עוצמה פנימית ותמיכה אמיתית לגוף, ללא תחושת המאמץ הגדול והמתח שמביא איתו כיווץ ביטני מאסיבי.
בנוסף, לאיסוף הפירינאום יש תועלת רבה בשמירת איזון הורמונלי בגוף ובגירוי וויסות העצבים שמעצבבים את איזור האגן ואי לכך בשיפור פעילותם של איברי האגן הפנימיים – כתוצאה מכך עולה היכולת לטפל ולהימנע מבעיות הקשורות במערכת העיכול ובמערכת המין.

כיוון שהגוף והתודעה שלנו קשורים זה בזה באופן בלתי ניתן להתרה, כל פעולה המשפיעה על אחד מהן, בהכרח יוצרת השפעה על השני.
לכן, לעבודה עם קרקעית האגן יש השפעה מיידית על יצירת תחושה עמוקה של הרפיה מנטלית ובכך תחושה של הקלה ברוב ההפרעות המנטליות ופסיכוסומטיות שהן התוצאה הישירה או העקיפה של מתח נפשי, לחץ וחרדה.

לפיכך, נמצאה עבודה עם המולה בנדהה, כיעילה מאוד בטיפול בהפרעות מנטליות כגון: דיכאון, נוירוזות, פוביות למיניהן, היסטריה או מאניה.
יש מעט עדויות ניסיוניות שמאמתות את השפעת המולה בנדהה על הפרעות נפשיות, אך עם זאת, בעקבות השפעתה על המוח והשפעתה הטובה על דיכאון כמו גם על מצבים מאניים, היא פועלת לטובה במיתון מצבים פסיכוטיים שונים.

אל האיכויות האלה, מצטרפות ההשפעות המובהקות שיש למולה בנדהה על הרובד האנרגטי.
למולה בנדהה ולעבודה עם קרקעית האגן יש השפעה מעודנת ועם זאת עוצמתית מאוד על הרובד התודעתי והיא פועלת כטריגר להתעוררות הצ'קרה הראשונה שלנו (מולדהרה צ'קרה) ולדחיפת אנרגיית הקונדליני האצורה בתוכה כלפי מעלה – אנרגיה שההולך בדרך רוחנית רוצה לעורר כמה שיותר ולעודד את זרימתה במעלה עמוד השדרה.

בעשותה כן, מכינה המולה בנדהה את המתרגל לקראת שינוי תודעתי עמוק והתעוררות רוחנית, ולכן השואפים לעשות דרך רוחנית מתייחסים לתרגול המולה בנדהה ורצפת האגן שלהם, כחלק יסודי ובלתי נפרד מהתרגול הקבוע שלהם.

למרות שתהליך השליטה בקרקעית האגן עשוי לקחת זמן, תרגול עקבי ומתמיד איתה פותח פתח לצמיחה ושיפור פיסיים, מנטליים ורוחניים וטומן בחובו תועלת, הרבה מעבר לציפיות המתרגל.

לצפיה ועיון בסרטונים ומאמרים בנושאים נוספים:
שחרור הגב התחתון

שחרור חגורת השכמות

יוגה להריון ולאחר לידה

יוגה לחיזוק סיבולת לב ריאה

רצף פיתולי יוגה משחרר

ליאת, יוגה ברעננה

נושאים: תרגול | 15,410 תגובות »

15,410 תגובות

  1. מאת קן לציפור :

    מדויק ובהיר. תודה, בדיוק בשבילי :-)

  2. מאת ליאת :

    תודה קנג'י.
    שמחה שיצא בהיר :flrb:

  3. מאת עודד :

    מאמר נהדר
    נתקלתי ושמעתי הרבה הסברים על רצפת האגן והמולה בנדה.
    וההסברים שלך ברורים ומקיפים. נהדר :flrr:

  4. מאת ליאת :

    תודה רבה עודד.
    מאוד שמחה, שיצא נהיר והצליח לשפוך עוד קצת אור על האיזור המרתק הזה :flrw:



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים