מסדר מה אתה צריך, לא מה אתה רוצה

10 במרץ, 2011 מאת ליאת

לפני זמן לא רב, יצא לי לראות את סרטו של אבי נשר פעם הייתי.
אחת הדמויות המרכזיות בסרט היא דמותו של יעקוב ברייד (המשוחקת ע"י אדיר מילר), שדכן ששרד את השואה ועלה ארצה מרומניה, שמנסה למצוא שידוכים עבור אנשים בכל מחיר, גם כשברור שאין כל התאמה בסיסית ביניהם.

במסגרת ההתעקשות הזאת, יש משפט קבוע, שהוא שב ומדקלם לאורך הסרט ללקוחותיו המחפשים אהבה, כשהמועמדים לשידוך לא נראים להם: "תראה אדוני, אני מסדר אותך, מה אתה צריך, לא מה אתה רוצה" (נהגה כמובן במבטא רומני כבד).

המשפט הזה, חוזר שוב ושוב על עצמו מול לקוחות שונים שמגיעים אל השדכן, ויוצר אימפקט מצחיק מריר, על ההתנשאות הזאת של מישהו שמאמין שהוא יודע מה טוב בשבילך יותר טוב ממך, על הרפליקה המשוכפלת של משפטי מפתח שאמורים לעשות את העבודה ולשכנע אותך ועל הניסיון למכור לאנשים את מה שאין לו מחיר בעולם – אהבה.

בתום הסרט, למרות הנושאים הרציניים שמטופלים בו, נשארתי עם תחושה קלילה, שרמזה שלא נראה שאמשיך לגלגל את הסרט והדמויות במחשבתי כמו שקורה עם סרטים שמשאירים עלי רושם רב.
אבל כמה ימים אחרי הצפיה בסרט, מצאתי את עצמי מגלגלת מחשבות אודות המשפט האחד הזה, המשמעויות השונות וההקשרים שיכולים להיות לו  לחיי.

וכמו שכבר כתבתי בפוסט אחר, לפעמים לא צריך יותר ממשפט אחד משמעותי כדי להצדיק את ראייתו של סרט, קריאתו של ספר, נוכחות בפגישה או מסיבה משעממת.

מבחינתי המשפט הזה, היה ההצדקה שלי למפגש עם הסרט הזה, מכיוון שהוא הוביל אותי חזרה אל עצמי, אל חקר נפשי ותודעתי ואל היוגה שלי – הדבר האחד בחיי, שבוודאות מרחיק אותי מסבל ומקרב אותי אל ה-אושר, חסר התנאים ונטול הגבולות.

המחשבה המרכזית שהסתובבה בראשי בהקשר הזה, היתה שגם המורה ליוגה הוא קצת כזה: רואה את התלמיד שלו ומחוייב להנחות אותו אל מה שהוא צריך, לאו דווקא אל מה שהוא חושב שהוא רוצה.

במקור, כשהוראת היוגה עדיין לא היתה מקצוע, זה היה תפקידו של הגורו באופן חד משמעי: לראות את תלמידיו, באופן צלול ונטול אינטרסים, כמי שהלך בעבר בעצמו בדרך הזאת, ולהנחותם אל עבר מה שנכון עבורם.

בעולם היוגה יש דיבור נרחב אודות מה שנעים לנו (דהיינו מסב לנו עונג) ומה שנכון לנו, שני מושגים, שללא ספק לא תמיד יושבים בכפיפה אחת, ומאלצים אותנו לבחור ביניהם.
ותפקידו של הגורו, כמי שניחן בתודעה צלולה וראיה בהירה, היה לראות, מה יגרום לנו עונג רגעי וחולף ומה יביא לצמיחתנו ויקדם אותנו בטווח הארוך, ולעזור לנו לעשות את הבחירות הטובות לנו.

גם היום, בעידן שבו הוראת היוגה הפכה למקור פרנסה, ומורים ליוגה "מונפקים" תחת כל הולמס פלייס רענן – תפקידו של המורה ליוגה הוא לראות באופן הבהיר ביותר שאפשרי לו את תלמידו ולסדר אותו מה הוא צריך, לאו דווקא מה הוא רוצה…. :unsure:

מה שכמובן מורכב יותר בתקופתנו, שכן, גורואים אורגינל הם מצרך נדיר, ומאלה המעידים על עצמם ככאלה, כדאי לרוב להתרחק.

אף אחד מאיתנו, המורים ליוגה הוא אינו גורו. אנחנו אנשים שכמו כולם, הולכים בדרך, שואלים שאלות, טועים וחוקרים את העולם, מתנסים בו ומושפעים ממנו.

חלקינו הולכים בדרך היוגה יותר זמן מאחרים ומתעורר בנו הרצון להעביר את החוויות והידע שאנחנו רוכשים לאורך הזמן עם התרגול שלנו, לאחרים בתחילת דרכם – ולא תמיד אנחנו יודעים מה טוב עבור האחר.

תפקידנו כמורים הוא ללמד את תלמידינו כיצד להקשיב היטב לעצמם ולחדד היטב את ההתבוננות שלהם, כדי שיוכלו בעצמם, במו גופם, נפשם ותודעתם, לדעת מה נכון עבורם, ולקחת על זה אחריות מלאה ושליטה.

אבל מה לעשות, בשביל לחדד את ההתבוננות והקשב כדי לראות ולשמוע את אותו מקום נקי וצלול בתוכנו, את אותו מקור בלתי נדלה של עוצמה, אנחנו צריכים להפקיד את עצמינו בהתחלה בידי מורה שיתן בידנו כלים ויתווה עבורנו מסלול ללכת בו, שביל להתקדם עליו…. – לא פשוט כאמור.

זה משאיר את אלה הבוחרים במקצוע ההוראה (לדעתי בכל תחום ובפרט ביוגה) עם שליחות ואחריות מאוד גדולה.

בעיני, מורה טוב, הוא זה שמתוך עבודה פנימית, ארוכה, עקבית ורצינית עם עצמו, יכול לנקות ולהצליל את תודעתו מספיק כדי לראות את טובתו של תלמידו לנגד עיניו ולהנחות אותו בכנות, גם כשזו מתנגשת לפעמים עם טובתו הפרטית של המורה או דעותיו האישיות.

למזלי (ונראה לי שלמזלם של רוב מורי היוגה), יש לי את היכולת לבחון את הסוגיה הזו משני צידיו של המתרס: כתלמידה וכמורה.
ולאורך השנים בהם אני הולכת עם מורתי, והיא מלווה אותי, אני חווה על בשרי סיטואציות בהן אני נדרשת, ומכוונת ע"י המורה שלי לבחור במה שנכון לי (לדעתה, המוערכת עד מאוד בעיני :smile: ) ולוותר על מה שנעים לי, או נראה לי נכון באותו הרגע.

לא תמיד אני מסכימה איתה כמובן: לא תמיד זה פשוט לי, לא קל לוותר על הרגל עיקש שנצמדתי אליו, או על ביצה תובענית שמתחשק לי לשקוע לתוכה ולא בא לגייס מתוכי כוחות לצאת ממנה.
לפעמים אני באמת מקשיבה ובאופן מודע, מגיעה למסקנה אחרת ממנה באשר למה שנכון לי באותו רגע.

אבל לרוב, אני יודעת בפנים, גם כשאני נאבקת, שיש כאן זוג עיניים ולב שרואים אותי וקוראים לי לבחור במה שאני צריכה על פני מה שאני רוצה.

והפורמט הזה, של הדרכה ארוכת שנים שמלווה אותי ברכות ועיקשות כאחד, מהווה עבורי בסופו של דבר מודל לחיקוי כשאני עוברת אל צידו השני של המתרס כמורה, כדי ללוות בעצמי את תלמידיי.
ואני מתנהלת בעולם כמורה, כשהמורה שלי, ומודל היחסים שלנו הולך איתי בתוכי ומשמש נר לרגליי.

כפי שהוא מתקיים, ככל הנראה, בקירבם של הרבה מורים ליוגה שנושאים בליבם את מודל יחסיהם עם המורה שלהם ונשענים עליו ביחסיהם עם תלמידיהם. (אז מי אמר ששכפול עצמי לא אפשרי :wink: )

גם אני כמורה מנסה לראות את תלמידיי וטובתם בצלילות מירבית, ולהנחות אותם בדרך היוגה, שהיא בראש ובראשונה הדרך לאיזון.

אני משתפת אותם בדעתי, ממליצה להם כמיטב הבנתי על מה שנראה לי נכון עבורם, אבל יותר מהכל, הנחייתם בדרך היוגה מתבטאת בעיני ביכולת ללמד אותם לרכוש את אותו קשב והתבוננות פנימיים שינחו אותם בתורם לבחור במה שנכון עבורם.

כדי לסכם, נראה לי מתאים מאוד לסיים עם שיר מוכר, שמהווה אחת מאבני היסוד הרבות של עולמי המוסיקלי.
שמעתי אותו על גבי תקליטים וקלטות רבות, הוא הושר בפי כנערה מתבגרת זיליוני פעמים, ובכל זאת, רק השבוע התפניתי לשמוע את המסר שלו שאומר בגדול:
"העולם לא תמיד מסדר אותך מה אתה רוצה, הוא מסדר אותך מה אתה צריך" :silly:

[yt]EM_p1Az05Jo[/yt]

נושאים: השראה | 1,936 תגובות »

1,936 תגובות

  1. מאת טל :

    אהבתי :flrr:

  2. מאת יעל צ :

    קראתי עכשיו מהר, מפאת חוסר זמן. פוסט נהדר, שאני מקווה שיהיה לי יותר זמן להתעמק בו מחר…

    רק דבר קטן בינתיים:
    ה"ביצה התובענית" שעליה כתבת- זה ביטוי כל כך מושלם.
    לא ביצה שטובעים בה, אלא ביצה שתובעת ממך לא לוותר… :flrb:

  3. מאת נורית :

    א ח ו ת י !
    זה מעולה. כתבת אחלה פוסט מדויק ומריר ומתוק וגם עם חוש חומור.
    חיבוק והודיה
    :heart:

  4. מאת שמרית :

    מקסים. כל כך נכון. היה פשוט יותר אם היה גורו נראה לי. אבל לפחות אנחנו בידיים טובות (ועיניים טובות).
    פוסט נהדר.
    תודה שאת משתפת בחוויותיך כבעלת ניסיון. לי זה עוזר באופן אישי כמהלכת חדשה בשביל הזה.

  5. מאת ליאת :

    תודה יקירותיי.
    כיף לראות אתכן כאן. :flrr:
    טל ונורית אחיותיי היקרות, תודה רבה על הנוכחות והתגובות המלבבות.
    יעל, ה"ביצה התובענית" לפחות במקרה שלי היא גם תובענית וגם טובענית לפעמים, ולאו דווקא במובן הטוב, אלא במובן שתובע ממך לטבוע ומצריך ממך לגייס כוחות כנגדה :sideways:

    שמרית, טוב לראות אותך כאן. גם אני מוצאת את היותנו מצויים בידיים ועיניים טובות, עובדה נדירה ומנחמת מאוד :smile:

  6. מאת אינשם :

    אשמח להבין על מה את מדברת???
    אולי אם תתני דוגמאות אבין.
    כיצד בהוראת היוגה את ממליצה לאדם לעשות את מה שטוב לו ולא מה שהוא רוצה? מה זה, רב שיח פסיכולוגי?
    אני באמת לא מבינה :shocked:

  7. מאת ליאת :

    הי אינשם יקירה.
    טוב שבאת להתעניין ולשאול, תמיד משמח אותי ונותן הזדמנות לדייק (אגב את יודעת, הייתי עונה לך גם עם סימן שאלה אחד, אפילו בלי :w00t: )

    אני אנסה להבהיר דרך הדוגמאות הפשוטות והבסיסיות ביותר כשמתוכן עם התרגול, האמון ההדדי ביני ובין התלמיד וההתקדמות – יש כמובן פתח להגיע לרמות מורכבות ומעודנות יותר של עבודה פנימית.

    אז בשעור יוגה רגיל שבמרכזו עומד תרגול פיסי, אנחנו בהחלט לא מנהלים רב שיח פסיכולוגי, אבל הדוגמא הפשוטה ביותר היא כשאני נותנת הנחיה פיסית מסויימת, עם הבהרות כיצב נכון לבצע אותה כדי להיטיב עם הגוף ועם אופציות ורמות קושי שונות עבור מי שעדיין לא בשל לבצע את התנוחה המלאה,
    ואני רואה שתלמיד מסויים, בוחר לבצע את התנוחה בצורה שעלולה להזיק לו (מכל מיני סיבות: לפעמים הוא רואה את האדם שלידו שמגיע רחוק יותר ורוצה גם, לפעמים הוא לא שם לב לזה, לפעמים כך הגוף שלו מתרגם באוטומט את ההנחיה שלי).

    זה מקרה פשוט וקלאסי לסיטואציה שבה אני רואה מה נכון לו, פיסית, מה יגן על הגוף שלו, יפעיל את החלקים שצריכים להתחזק בגוף ויוריד עומס מאלה שלא, ותפקידי להעיר את תשומת ליבו לכך שנכון לו לכופף ברכיים כדי שעמוד השדרה שלו יוכל להתארך גם במחיר שהוא ילך פחות רחוק עם התנוחה, גם כשברור שהוא עצמו רוצה להגיע יותר רחוק, יותר גבוה, יותר מהר יותר חזק על פני מה שמועיל לגוף שלו- הוא רואה בנקודה זו את מה שנעים לו (להרגיש שהוא עושה יותר) ואני רואה את מה שנכון לו מבחינת העבודה עם הגוף והתהליכים החיוביים שיכולים לקרות בו.

    לפעמים זה כרוך בנתינת טיפ קטן, לשחרר חלק אחד בגוף שיעזור לכל הגוף שלו להיאסף ויש כמובן עוד אין ספור דוגמאות.

    בסופו של דבר האחריות הסופית נמצאת אצל האדם, אם הוא מתעקש על אף הכל לעשות את מה שהוא רוצה למרות הנחיותיי, שום דבר שאני אגיד לא יוכל להשפיע (וזה קורה לפעמים, שהרצון או האגו כ"כ חזקים ולא מוכנים להפנים את ההנחיה שלי), ובמקרה כזה לפעמים בשיחה פרטית או דרך הסבר כללי לכל הקבוצה אני מבהירה מה הדרך הנכונה לעבוד עם הגוף תוך כדי הגנה עליו ומה מזיק לו.
    בסופו של דבר רוב האנשים באים אלי כדי לשמוע ולקבל את ההנחיות האלה, כדי ללמוד ממני מה יטיב איתם :smile:

    מכיוון שהיוגה בניגוד לשיטות התעמלות אחרות, לא נעצרת בגוף, ומטרתה היא דרך העבודה עם הגוף לטפל בנפש ובתודעה, בהחלט נוצרים תהליכים ארוכי טווח שבהם נוצר דיאלוג לגבי הצרכים של התלמיד מול הרצונות שלו בכל הרמות: פיסית, נפשית ומנטלית.

    ושוב תודה רבה על השאלה ועל הדיון :flrb:

  8. מאת אינשם :

    יפה. עכשיו הבינותי :devil:

  9. מאת עודד :

    א. זה סרט מקסים, ראיתי ומאד אהבתי אותו
    ב. כל התשובות נכונות.

  10. מאת סאלי תדמור :

    נהדר. וכמו כל דבר אחר, זה עניין של תרגול.

    עם הזמן, מה שאנחנו "צריכים" הופך להיות נעים יותר ויותר.

    ביוגה ובתחומים אחרים…

  11. מאת ליאת :

    הי סאלי, כיף לראות אותך כאן בין שורותינו :smile:

    את כ"כ צודקת, גם אני מרגישה כך לגבי הצרכים והרצונות.
    אני קושרת את זה לעובדה שאנחנו יצורים של הרגלים, ואליהם אנחנו נוטים להיצמד.
    היוגה מכירה במבנה האנושי הזה ומנסה קודם כל להקנות לנו הרגלים טובים ומצמיחים להיצמד אליהם ביחד עם הניסיון (הקשה) להיפטר מהרגלים שאינם טובים לנו ורק אח"כ בהמשך, כשאנחנו מצויידים בדפוסים בריאים, אפשר להתחיל לעבוד על אי היצמדות לכל דפוס בכלל באשר הוא (מה שבעולמנו, נראה לפעמים כמשימה בלתי אפשרית) :unsure:



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים