על גלות וגאולה

17 במאי, 2009 מאת ליאת

אתמול הייתי בהרצאה ונחשפתי בה לרעיון מקסים שנראה לי הולך להיות מאוד משמעותי בחיי.
זו היתה הרצאה שניה מתוך סדרה של חמישה מפגשים שמנסים לקיים דיון באופן שבו עקרונות בסיסיים של היוגה שזורים ומוטמעים במיתולוגיה ההודית שהיא גם המיתולוגיה היוגית, ואיך העקרונות האלה טבועים עמוק בשני האפוסים ההודיים המרכזיים (המהבהארטה והראמיאנה) ומתוך כך גם בחיים ובתרבות ההודיים.
בכל מקרה, בתוך מבוא ארוך ומרתק על הטקסטים היוגיים וההודיים בכלל, אתמול אמר המרצה אמירה מופלאה בעיניי, שלמרות שידעתי אותה, אף פעם לא ראיתי באופן הזה.

גלות וגאולה

הוא דיבר על העניין הזה שהמיתולוגיה ההודית במיוחד שני האפוסים הנ"ל עמוסים בסיפורי מסגרת גדולים שבתוכם אלפי סיפורים קטנים ותמיד יש בהם גיבורים טובים, גיבורים רעים, שדים, שדות,טיפשים, שוטים וחכמים – סרט הודי!! ויש עקרון נורא בולט לאורך הסיפורים האלה (והם ארוכים טיכו..)

תמיד לגיבור הראשי הטוב, קורה משהו רע שבעקבותיו הוא צריך לעזוב את הממלכה שלו ולצאת לגלות. הגלות בסיפורים ההודיים נמצאת ביער ונמשכת עשר, חמש עשרה שנים, תלוי בסיפור.

בגלות הזאת, תמיד יש קונפליקטים והתמודדויות. בד"כ הוא צריך להתמודד עם רעב ולצוד את האוכל שלו, להיזהר מחיות טורפות, להלחם בשדים ובסכנות שאורבות בדרך, להתגבר על תלאות, לעבור משברים וכ'.

בתום הגלות הזו הוא חוזר לממלכה שלו בכוחות מחודשים ומקבל את שמגיע לו, מנצח את הרעים, משיג חזרה את אהובתו שנחטפה ממנו וחוזר לשלוט בממלכה…. – עד הפעם הבאה ש משהו קורה והוא צריך לצאת שוב לגלות.

העקרון הזה מושתת על שני מונחים גלות וגאולה. כדי לזכות בגאולה, חייב הגיבור תמיד לצאת לגלות, שבה יקרו לו דברים, הוא יצטרך להשתנות, להתחזק, להזדכך, להתגבר כדי שיוכל לחזור ולחיות כמו מלך בממלכה שלו.

לצאת לגלות עם כל תרגול

ואז אמר יובל המרצה שבעצם עקרון היציאה לגלות והחזרה לממלכה, שחוזר על עצמו כ"כ הרבה פעמים בכ"כ הרבה סיפורים ותתי סיפורים מקביל ומסמל את התירגול.

בעצם, בכל פעם שאנחנו יושבים למדיטציה או מתרגלים יוגה, אנחנו יוצאים לגלות. נכנסים פנימה למעבה היער, למפגש עם חיות טרף ועטלפים, מתמודדים עם השדים שלנו וכוחות הרשע, פוגשים את הפיות והכוחות החיוביים ששומרים עלינו, עוברים שינוי ואז חוזרים חזרה החוצה אל הממלכה שלנו כדי ליישם את מה שלמדנו, את כוחותינו המחודשים, את צלילותנו הטריה. לחוות את החיים שלנו ולהתמודד איתם טוב יותר.

בכל פעם מחדש אנחנו צריכים לצאת שוב אל הגלות, לעזוב את הממלכה שלנו (המחשבות, הרגשות, הטרדות, וכל הנאות וסבלי החושים) ולעבור שוב מסע פנימה אל היער שלנו. ובכל פעם לחזור חזרה אל הממלכה ולחוות אותה ברמה אחרת של קיום.

למצוא את הגאולה עם כל תרגול

מצד שני, אמר יובל, אפשר להסתכל על זה מכיוון אחר (בכל זאת, אנחנו בהודו, אי אפשר שתהיה רק פרשנות אחת) מתוך גישה שסוברת שהחיים שלנו כפי שאנחנו חיים אותם ביומיום הם הגלות שלנו, בהם אנחנו רחוקים מעצמיותנו, רחוקים מהאמת הפנימית הטהורה שבנו.

והתרגול שלנו מסמל בכל פעם את השיבה לממלכה שלנו, לבית הפנימי, האמיתי שבו אנחנו אהובים, מחוברים, מאוחדים. וממנו, מה לעשות, אנחנו יוצאים כל יום לגלות, עוברים דברים, לומדים, חווים מתמודדים עם החיים ומחכים לרגע שבו נוכל לשוב הביתה.

הרעיון הזה הקסים אותי לגמרי והטעין את כל הווית התירגול שלי במשמעות חדשה. בתחושה של שליחות וכבוד עצמי – אליי, "הגיבורה" שמוצאת את האומץ והתעוזה בכל יום לצאת אל היער (גם אם הוא סתם 4 עצי אקליפטוס) ולחזור ממנו בשלום.

עוזר קצת להתמודד עם הבקרים שבהם אני מתעוררת במיטה שלי ומרגישה כ"כ רחוקה מהבית.

מוזמנים למצוא אותי גם בפייסבוק ולקרוא עוד על יוגה, להשתתף בדיונים ולהביע את דעתכם.

ליאת, יוגה ברעננה

נושאים: מקורות היוגה | 1,326 תגובות »

1,326 תגובות

  1. מאת קן לציפור :

    תענוג. אני מתחברת לאופציה השנייה, ובטח בזמן אחר לראשונה :tongue: יום מקסים

  2. מאת ליאת :

    כן…
    גם אני מוצאת ששתיהן תקפות
    ומהכרתי הקצרנ עם התרבות ההודית והטקסטים היוגים, זה מתיישב מצויין שמשפט אחד יטען כנכון ומייד אחרי 2 שורות, ההיפך ממנו יטען כנכון… כך שלא באמת נוכל לתפוס את זה באינטלקט שלנו.
    בסופו של דבר, מנסים להגיד לנו שכל זה לא ממש חשוב. הכל כאן מעורבב ומאחורי כל זה עומדת אמת אחת מעבר לכל מילה או הגדרה
    :trbn:

  3. מאת פנשווטי :

    שלום מותק.
    קפצתי לבקר.
    ובכן, בעניין הסוגיה הנדונה כאן למעלה, יכולה לאמר שזה יהיה נכון לכל מצב בחיים, גם אם אינו קשור ליוגה.
    היציאה מן האי שלך/הקופסא שלך/הבית שלך, מתרחשת באופן יומיומי ובצאתך אתה אוסף לך חוויות מלמדות/מתקנות/מעשירות/מאתגרות ו…חזרה הבייתה (הבית הזה ממש יכול להיות משול גם אל התודעה, השקט הפנימי וכולי)
    יום שמח ומאושר
    ואיך השם החדש שלי? :blink:

  4. מאת ליאת :

    מה עם השם החדש??
    אני אהבתי יותר את הישן… אבל אני אוהבת אותך גם ככה :heart:

    פנשווטי: (הבית הזה ממש יכול להיות משול גם אל התודעה, השקט הפנימי וכולי)

    בוודאי.
    ומה היא היוגה אם לא היכולת לצאת מתוך החיים שלנו ולחזור חזרה אל השקט הפנימי, אל מצב של תודעה צלולה? הרי זוהי תמצית היוגה.
    היא סוללת דרך מחיי היומיום הפשוטים שלנו אל אותו מקום פנימי שקט.
    דווקא בפוסט הזה ובסיפורי מיתולוגיה רבים, ההליכה אל השקט פנימה, משולה ליציאה אל היער (הפנימי כמובן) שבתרבות ההינדית מסמלת את הפרישה החוצה מהחיים וההתייחדות עם השקט.
    כמו שנכתב למעלה, אפשר להסתכל על זה מכמה כיוונים :flrr:



סדנת יסודות המדיטציה ברעננה

חיפוש באתר






פוסטים אחרונים

נושאים